Brev
Spiller jeg offer?
Kære brevkasse!
Jeg er en pige på 14 og har prøvet meget igennem midt liv.
Her for tiden er dog en er de hårdeste perioder jeg har haft, trods perioden med mobning, ensomhed og da jeg mistede min bedste ven fordi at jeg blev forælsket i ham.
Men denne periode er speciel. Jeg går rundt og er trist og har nu gjort det i et måned, jeg har også skrævet brev til jer om depretion og har ikke fået svar endu. Men noget som jeg ikke fik med er nemlig at jeg er i tvivl. Jeg har brug for at få svar på dette.
Jeg er jo meget trist, nærmest uden grund. Dog er min mor ramt af stress og jeg har næsten lige mistet alle mine venner, men en gang i mellem bliver jeg pludselig bare ulykkelig. Jeg ved ikke om det er fordi at jeg vælger at dykke ind i følelsen pg at jeg bare får den tilat vokse i mig, eller om jeg har en depretion…
min veninde som der ellers også først troede (sammenmed mig) at jeg havde en depretion sagde i dag til mig at hun måske tænkte at det ikke var fordi at jeg bare ikke får nok varrieret kost, sundhedsplejesken sagde at det var homoner. Men det gjorde mig ked af det forid at “homoner” er en boks man putter lige gyldige ting i. Min lære sagde at jeg havde en depretion.
HJÆLP!
Jeg er bange for at jeg kommer til at hrave mig ned i et hul hvor jeg er ked af det hele tiden, bare fordi at jeg gerne vil have omsorg.
Så det jeg vil have svar på er:
Hvad har jeg?
Og hvorfor kan jeg ikke mærke hvordan jeg har det (jeg kan mærke at jeg er ked af det, men ikke hvorfor)
Hjælp mig, jeg vil ikke ende med at spille mit liv på at være ked af det.
Hilsen den triste pige der mangler svar.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år,
Tak for dit brev. Jeg er virkelig glad for, at du har skrevet til os. Det er sejt, at du har fundet overskud til at skrive et så fint og ærligt et brev.
Jeg synes, når jeg læser dit brev, at du er en modig pige, der fighter for at få det bedre og forsøger at finde svar på, hvorfor du har det skidt. Hold fast i dit mod, det skal være med til at hjælpe dig videre.
Jeg kan ikke sige, om du har en depression, det skal man tale med lægen om. Men jeg vil prøve at give et svar, der måske kan give dig mere ro.
Det er helt naturligt at føle stærkt på alle ting i din alder, man kan sige at kroppen er ved at lære, hvad den skal blive ked af, og hvad den ikke behøver blive så ked af. Det er alt sammen styret af hormoner, som din sundhedsplejerske også siger. Hormonerne kan vi ikke selv styre, og det kan være rigtig hårdt at være i puberteten, når ens hormoner bobler og udvikler sig. Man kan det ene øjeblik være rigtig glad, og det næste være rigtig ked af det - uden helt at kunne sætte ord på det.
Det betyder ikke, at man skal give hormonerne skylden for alt. Jeg tænker, at hjemme hos dig kan det godt være svært lige nu. Det er hårdt at have en mor, der har stress. Måske tager du lidt hensyn til hende og glemmer dig selv? Du skriver, at du har mistet alle dine venner. Det er også et tab, som er vigtig at have nogen at snakke med om. Vi har alle sammen brug for omsorg og nogen at snakke med, som lytter og kan holde om en, når man er ked af det. Jeg tænker, at du har brug for en voksen lige nu!
Kunne du fortælle din mor, hvordan du har det, så I sammen kan lave en plan for, hvordan du kan få det bedre. Måske er det ikke din mor, der kan hjælpe, men en anden voksen, som du har tillid til. Det er vigtigt, at du får fortalt, hvordan du har det, så de voksne kan hjælp dig og støtte dig i den plan, I får lagt.
Jeg ved godt, at det er svært at få taget hul på sådan en snak. Måske har du allerede forsøgt, uden det har hjulpet, men nogle gange skal man sige tingene et par gange til de voksne, for at de forstår, at man har brug for støtte og hjælp. Du kan bruge dit brev og svaret til os at snakke ud fra.
Måske er det hele bare for meget lige nu. Så kan du starte med at ringe til BørneTelefonnen 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen