Brev
spilder mit liv
Hej.
Jeg går i 8 klasse. Jeg skiftede skole efter sommerferien og er meget glad for den jeg er flyttet til. Jeg har fået en masse venner, men ser dem aldrig efter skole.
Jeg kan godt lide at være alene, men det er som om at det tager overhånd nu. Hver dag sidder jeg der hjemme og laver lektier og er på pcen. Jeg går også til ridning, men det er voksne jeg går med og nogle piger jeg ikke kan lide.
Jeg er nok kun 1 gang eller mindre om måneden hjemme hos nogle. Det er som om jeg bare ikke kan tage mig sammen til nogen eller noget.
Jeg forsøger bare at få tiden til at gå hurtigt, men det spilder jeg bare mit liv på. For jeg skal på efterskole næste år, som jeg glæder mig rigtig meget til. Jeg oplever heller aldrig noget nyt. Alt er bare gråt på gråt og kører på rutiner.
jeg er ikke motiveret til noget som helst.
gider ikke rydde op, gider ikke til ridning, gider ikke venner og kan bare ikke komme i gang med noget som helst.
bruger alt for meget tid på pcen og mobil, men kan bare ikke stoppe.
jeg når alt hvad jeg skal (næsten), men gør alt i sidste øjeblik, for kan bare ikke tage mig sammen. bruger næsten alt tid på lektier, da jeg er så langsom og min pc/mobil forstyrer mig rigtig meget. så jeg har næsten heller ikke tid til venner.
jeg er bare så flad efter skole og magter ikke noget som helst. jeg lukker bare som regel mig ind på værelset og får tiden til at gå.
hver gang jeg tænker på at jeg spilder mit liv på ingenting, bliver jeg så ked af det.
hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Jeg tror, der er mange, der kan genkende følelsen hos sig selv. Måske føler de også, at de ”spilder” deres liv og at de bruger deres tid på de forkerte ting og at den ene dag tager den anden.
Men spilder dit liv gør du ikke. Du er på en ny skole og lært en masse nye venner at kende. Det er en stor omvæltning i livet at skifte skole. Det tager en masse energi – specielt i starten. Måske er det derfor, du føler dig ”flad”, når du kommer hjem fra skole? Det er helt normalt, og andre har oplevet, at de efter lidt tid får mere overskud. Det lyder til at være en rigtig god skole og klasse, du er kommet ind i.
Du føler at din PC og mobil tager for meget tid. Der er jo ikke noget i vejen med at bruge tid på sin PC og mobil. Mange er nemlig sociale imens. Måske skriver de sammen med vennerne eller spiller et spil med eller mod dem, de kender. Men hvis du hellere vil bruge noget af tiden på noget andet, kunne du måske prøve at lave en ”time-out”, hvor du i fx 10-20 minutter ikke må se på din mobil eller PC? Måske kan du sætte din mobil på lydløs og lægge den væk, mens du laver lektier? Så vil du også opdage, at du bliver hurtigere færdig med lektierne, og at opgaverne virker lettere, når du kan  koncentrere dig om dem.
Jeg tror, at du både vil få det sjovere og få flere oplevelser, hvis du nogle gange er sammen med dine nye venner efter skole. Måske er der nogen, I kan være hos - måske hos dig? Måske er der nogen fra klassen, der tager hen et sted efter skole, hvor du kunne komme med? Måske er der andre fra klassen eller en parallelklasse, der også interesserer sig for heste? Måske er der nogen, du kunne have lyst til at shoppe med eller tage på café med? Jeg tror at du vil opdage, at du får mere energi og overskud ved at være sammen med de andre. Ud fra det, du har skrevet om din nye skole, tror jeg, at dine venner vil blive glade for at bruge mere tid sammen med dig.
Efterskolen bliver for rigtig mange unge et år hvor der sker rigtig meget og et år, der giver dem minder for livet. Så jeg er sikker på, at det er med rigtig god grund, at du glæder dig til et fantastisk år. Og samtidig er jeg overbevist om, at dette skoleår også kan blive rigtig godt for dig. En masse dejlige og sjove oplevelser venter på dig.
Jeg håber, du har lyst til at prøve nogle mine idéer og forslag. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen