Brev
Sorg og depression.
Hej, jeg er en pige på 15 år.
Dagen før jeg blev 11 begik min far selvmord, han var alkoholiker og havde en depression.
Dengang var jeg ret lille og kunne ikke rigtigt forstå at det var sket, jeg følte heller ikke rigtigt at jeg havde nogle at tale om det med, fordi jeg tror at de tænkte at jeg nok ville blive Ked af det.
Men nu er jeg begyndt at tænkte mere mere over det, for nu er der gået 4 år og jeg føler jo længere og længere der går bliver det hele bare meget værer.
Jeg elskede min far meget højt, og jeg føler ikke at jeg nåede at lære ham rigtigt at kende, og jeg nåede heller aldrig at sige ordenligt farvel.
der er så mange ting jeg vil spørge ham om, men som jo er forsent. Jeg har tænkt meget over om jeg nogensinge møder ham igen (altså når man dør,) eller om alting bare er “slut.”
Jeg er begyndt at drømme om ham (nok fordi at jeg tænker så meget på ham) og for en uge siden tvang jeg mig selv til at brække mig, og det gjorde jeg istedet for at skære i mig selv, jeg har ikke gjort det siden fordi jeg læste om det og fandt ud af at man ætser sin hals og sine tænder af det.
Jeg græder næsten hver dag endda også lige nu hvor jeg sider og skriver det her brev, og jeg tænker tit på hvis jeg bare kunne spole tiden tilbage og forhindre ham i det.
Jeg har også fået meget lavt selvværd på det seneste, og tænker om jeg måske er begyndt at udvikle en depression.
Jeg tror at jeg har brug for en psykolog, men har ikke lyst til at spørge min mor.
Hvad gør jeg?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Hvor er det sørgeligt at læse om, at du har mistet din far, da du var ganske ung. Det har været en svær svær tid for dig. Og jeg kan godt forstå, at du savner ham.
Jeg bliver bekymret over, at du har følt, at der ikke er nogen, der har talt med dig om det. Det er nok rigtigt, at det er almindeligt, at andre ikke snakker med én, fordi de ikke vil gøre én ked af det. Desværre har det jo den helt modsatte virkning, for man har jo netop brug for at nogen kommer og snakker med én om alt det svære, så man kan dele det med nogen. Mon du har spurgt din mor, hvordan hun husker det - eller kunne du spørge hende?
For selvfølgelig har du brug for at snakke om din far - om alt det gode, og om hvor meget du elskede ham, men også om det svære, der især følger efter et dødsfald, når nogen tager deres eget liv. Du har tanker om, hvordan du måske kunne have forhindret ham i at tage sit liv. Du har brug for at få tale om din fars død snakket med nogen, der kan hjælpe dig til måske at forstå, hvad der skete.
Jeg tænker dog også, at det vil være godt, at din mor alligevel ved lidt mere om, hvordan du har det. Det kan også være at du har andre i familien eller venner, du har nemmere ved at snakke med? Måske ved de slet ikke, hvor meget du tænker på din far og hvor meget du spekulerer. Du må måske fortælle dem direkte, at du har brug for at tale om sorgen og om din far.
Der er også andre, der kan hjælpe. Hos rådgivningen www.bornungesorg.dk - altså børn, unge & sorg - kan du kan ringe anonymt og snakke med unge rådgivere, som også har mistet, og derfor virkelig ved, hvad de snakker om. Man kan også chatte eller skrive et brev til deres brevkasse.
Du spørger om du mon er ved at udvikle en depression. Det kan jeg slet ikke vurdere. Men det er klart, at du er ked af det, og du sørger over tabet af din far. Jeg kan forstå, at du har været i gang med at skade dig selv, og du har prøvet at kaste op, fordi du synes, at tingene er voldsomt svære. Alle de ting fortæller mig, at du virkelig har brug for hjælp til at komme igang med at tale med nogen. Det kan sagtens være en psykolog, du har brug for at tale med. Du kan snakke eller skrive med din læge om det. Lægen kan så vurdere, hvad der er bedst at gøre.
Jeg håber virkelig, at du vil opsøge hjælpen. Du har skrevet herind, og det er virkelig godt. Nu skal du tage næste skridt og på den måde prøve at få det bedre. Og det kan blive bedre - det er jeg sikker på.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.