Sorg og depression.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Hvor er det sørgeligt at læse om, at du har mistet din far, da du var ganske ung. Det har været en svær svær tid for dig. Og jeg kan godt forstå, at du savner ham.

Jeg bliver bekymret over, at du har følt, at der ikke er nogen, der har talt med dig om det. Det er nok rigtigt, at det er almindeligt, at andre ikke snakker med én, fordi de ikke vil gøre én ked af det. Desværre har det jo den helt modsatte virkning, for man har jo netop brug for at nogen kommer og snakker med én om alt det svære, så man kan dele det med nogen. Mon du har spurgt din mor, hvordan hun husker det - eller kunne du spørge hende?

For selvfølgelig har du brug for at snakke om din far - om alt det gode, og om hvor meget du elskede ham, men også om det svære, der især følger efter et dødsfald, når nogen tager deres eget liv. Du har tanker om, hvordan du måske kunne have forhindret ham i at tage sit liv. Du har brug for at få tale om din fars død snakket med nogen, der kan hjælpe dig til måske at forstå, hvad der skete.

Jeg tænker dog også, at det vil være godt, at din mor alligevel ved lidt mere om, hvordan du har det. Det kan også være at du har andre i familien eller venner, du har nemmere ved at snakke med? Måske ved de slet ikke, hvor meget du tænker på din far og hvor meget du spekulerer. Du må måske fortælle dem direkte, at du har brug for at tale om sorgen og om din far.

Der er også andre, der kan hjælpe. Hos rådgivningen www.bornungesorg.dk - altså børn, unge & sorg - kan du kan ringe anonymt og snakke med unge rådgivere, som også har mistet, og derfor virkelig ved, hvad de snakker om. Man kan også chatte eller skrive et brev til deres brevkasse.

Du spørger om du mon er ved at udvikle en depression. Det kan jeg slet ikke vurdere. Men det er klart, at du er ked af det, og du sørger over tabet af din far. Jeg kan forstå, at du har været i gang med at skade dig selv, og du har prøvet at kaste op, fordi du synes, at tingene er voldsomt svære. Alle de ting fortæller mig, at du virkelig har brug for hjælp til at komme igang med at tale med nogen. Det kan sagtens være en psykolog, du har brug for at tale med. Du kan snakke eller skrive med din læge om det. Lægen kan så vurdere, hvad der er bedst at gøre.

Jeg håber virkelig, at du vil opsøge hjælpen. Du har skrevet herind, og det er virkelig godt. Nu skal du tage næste skridt og på den måde prøve at få det bedre. Og det kan blive bedre - det er jeg sikker på.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.