Brev

Social Angst

Kære børnebrevkasse.

Jeg er en pige på 15 år, som lige er flyttet klasse, da jeg ikke havde det så godt i min gamle. Sad som regel for mig selv hver dag. I min nye klasse. går det lige nu super godt, eller det gjorde det i starte hvor jeg virkeligt var kommet ud af min skal. Jeg kan mærke jeg har fået mere selvtillid, men nu er jeg begyndt at mærke at jeg er “den nye pige”.Jeg har én god ven i klassen, men jeg er ikke god til at møde nye mennesker. Jeg ønske bare, at det ikke bliver som før. Jeg har tænkt over de ting, jeg oplever og har overvejet om jeg går rundt med en social angst. Det giver rigtig god mening for mig, at det er mit problem for jeg får det fysisk dårlig bare ved tanken om at folk kigger på mig. Det er rigtigt ubehageligt, for mig bare at handle ind. Jeg fik engang, et angstanfald hvor jeg bare farede sammen under et bord, af skræk for hvad folk tænkte om mig. Jeg vil rigtig gerne gøre en indsats, for at få dæmpet angsten, og forhåbentlig få den til at forsvinde helt. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre! Har læst på internettet, at man bare skal “face the fear” se frygten i øjnene, og det vil jeg gerne, men det er så svært! Jeg har ikke sagt til nogen, at jeg tror jeg har angst, da jeg ikke ønsker at blive en belastning. Men jeg vil samtidig gerne, have hjælp, og gøre noget ved mit angst problem. Jeg har læst om medicin, men jeg tror måske det er lige lovligt drastisk.

Har du nogen gode råd? Jeg har før virkeligt åbnet op for en person, og det var fantastisk. Faktisk har jeg måske 2 gange, vist mit “sande jeg”. Jeg havde kontrol over den angst i starten, men nu føler jeg jeg mister kontrollen. Har du nogen gode råd?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Først vil jeg sige tillykke med, at du fik flyttet skole. Det alene er en rigtig svær beslutning, men du tog den og gav dig selv en ny chance. Og så vil jeg lykønske dig med, at du er kommet godt fra start. Du har fået mere selvtillid, og du har fået én god ven. Det er faktisk ret godt.

Jeg tænker, at det, der sker for dig nu, er, at du pludselig bliver bange for, hvad der kan ske, når du er kommet ud af din skal. Sådan en skal er opstået, fordi du i lang tid har haft brug for at beskytte dig. Da du skiftede skole, besluttede du dig for at prøve at bryde ud af skallen, og det lykkedes! Sejt!

Jeg tænker, at det føles nok både dejligt og farligt på samme tid. Alle dine gamle dårlige oplevelser kommer måske tilbage i tankerne, og du bliver bange for, hvad der kan ske, når du har smidt skallen.

Det kan jeg godt forstå, og jeg synes, det lyder helt almindeligt, at det må være sådan for dig lige nu. Du har været igennem en svær proces ved at flytte skole, og du har virkelig satset på at det skulle lykkes, og nu føler du dig en lille smule sårbar. 

Jeg vil foreslå, at du tænker på dig selv som en, der er ved at få mere og mere selvtillid, og derfor kan du mere og mere slippe din skal. Det er ikke sikkert at du bliver super god til at møde nye mennesker, men nu er du startet med én god ven i klassen, og jeg er ret sikker på, at du vil kunne få flere stille stille og roligt, hvis du er lidt tålmodig. Husk også på, vi er alle forskellige, nogle er meget sociale og andre mere indadvendte. Begge dele er helt normalt, det handler om at mærke efter og trives med med den personlighed man har. Nogle gange kan det være mere rart at have en god ven, end mange, som man ikke er tæt på, kan du mon følge denne tankegang? Du er så sej, du er opmærksom på at øve dig i at skabe venskaber, det er et stort skridt, som du nu kan mærke gevinsten af. 

Du tænker på, om du måske lider af social angst, og du fortæller om nogle situationer, hvor du føler dig dårligt tilpas. Rådet om at " face the fear " er et udmærket råd, men det er bare ikke så nemt at gøre uden hjælp og vejledning, og den vejledning og støtte, skal man have fra en psykolog. Jeg kan ikke sige, om du har social angst, men hvis du bliver ved med at være bekymret for det, og du synes, du har brug for noget støtte til at komme videre, vil jeg opfordre dig til at kontakte din skoles psykolog og få en samtale. Du kan godt selv kontakte psykologen, men du kan også snakke med din klasselærer eller med dine forældre, om de vil hjælpe dig med kontakten. Skolepsykologen er der til at hjælpe bl.a. elever som dig, der er flyttet skole på grund af problemer på den gamle skole, og du behøver ikke at være bekymret for, om du er en belastning. Det er helt almindeligt at have brug for lidt hjælp til at komme videre.

Muligheden er også at du tager en snak med din egen læge, som kan henvise til en psykolog. Det kan være en hjælp at få en professionel til at lytte og give råd i forhold til at styre tankerne, så de ikke hele tiden drukner i frygten for det der var engang sker igen, men mere fokuserer på de fremskridt du mærker. Du vil også kunne tale med psykologen om dine tanker om social angst og stille spørgsmål om medicin. Håber du vil overveje nogle af mine forslag?

Mange gode tanker og held og lykke ønsker BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Føler du dig ensom og udenfor fællesskabet? Du er ikke den eneste. Alle kan føle sig ensomme engang i mellem, men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Man kan godt være alene uden at føle sig ensom, og omvendt kan man godt have mange venner samtidigt med, at man føler sig ensom.

Hvis du føler dig ensom, kan det være, du har tanker som: Hvorfor er der ingen, der forstår mig? Hvorfor bliver jeg aldrig inviteret?  Hvorfor har jeg ikke nogen BFF? Hvorfor er der aldrig nogen, der liker mine billeder eller skriver til mig? Hvordan får jeg gode venner? Hvorfor føler jeg mig ensom? Og hvordan kommer jeg ud af ensomheden?

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat