Social Angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Først vil jeg sige tillykke med, at du fik flyttet skole. Det alene er en rigtig svær beslutning, men du tog den og gav dig selv en ny chance. Og så vil jeg lykønske dig med, at du er kommet godt fra start. Du har fået mere selvtillid, og du har fået én god ven. Det er faktisk ret godt.

Jeg tænker, at det, der sker for dig nu, er, at du pludselig bliver bange for, hvad der kan ske, når du er kommet ud af din skal. Sådan en skal er opstået, fordi du i lang tid har haft brug for at beskytte dig. Da du skiftede skole, besluttede du dig for at prøve at bryde ud af skallen, og det lykkedes! Sejt!

Jeg tænker, at det føles nok både dejligt og farligt på samme tid. Alle dine gamle dårlige oplevelser kommer måske tilbage i tankerne, og du bliver bange for, hvad der kan ske, når du har smidt skallen.

Det kan jeg godt forstå, og jeg synes, det lyder helt almindeligt, at det må være sådan for dig lige nu. Du har været igennem en svær proces ved at flytte skole, og du har virkelig satset på at det skulle lykkes, og nu føler du dig en lille smule sårbar.

Jeg vil foreslå, at du tænker på dig selv som en, der er ved at få mere og mere selvtillid, og derfor kan du mere og mere slippe din skal. Det er ikke sikkert at du bliver super god til at møde nye mennesker, men nu er du startet med én god ven i klassen, og jeg er ret sikker på, at du vil kunne få flere stille stille og roligt, hvis du er lidt tålmodig. Husk også på, vi er alle forskellige, nogle er meget sociale og andre mere indadvendte. Begge dele er helt normalt, det handler om at mærke efter og trives med med den personlighed man har. Nogle gange kan det være mere rart at have en god ven, end mange, som man ikke er tæt på, kan du mon følge denne tankegang? Du er så sej, du er opmærksom på at øve dig i at skabe venskaber, det er et stort skridt, som du nu kan mærke gevinsten af.

Du tænker på, om du måske lider af social angst, og du fortæller om nogle situationer, hvor du føler dig dårligt tilpas. Rådet om at " face the fear " er et udmærket råd, men det er bare ikke så nemt at gøre uden hjælp og vejledning, og den vejledning og støtte, skal man have fra en psykolog. Jeg kan ikke sige, om du har social angst, men hvis du bliver ved med at være bekymret for det, og du synes, du har brug for noget støtte til at komme videre, vil jeg opfordre dig til at kontakte din skoles psykolog og få en samtale. Du kan godt selv kontakte psykologen, men du kan også snakke med din klasselærer eller med dine forældre, om de vil hjælpe dig med kontakten. Skolepsykologen er der til at hjælpe bl.a. elever som dig, der er flyttet skole på grund af problemer på den gamle skole, og du behøver ikke at være bekymret for, om du er en belastning. Det er helt almindeligt at have brug for lidt hjælp til at komme videre.

Muligheden er også at du tager en snak med din egen læge, som kan henvise til en psykolog. Det kan være en hjælp at få en professionel til at lytte og give råd i forhold til at styre tankerne, så de ikke hele tiden drukner i frygten for det der var engang sker igen, men mere fokuserer på de fremskridt du mærker. Du vil også kunne tale med psykologen om dine tanker om social angst og stille spørgsmål om medicin. Håber du vil overveje nogle af mine forslag?

Mange gode tanker og held og lykke ønsker BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.