Brev
Skoleskift
Jeg har skiftet skole for et par dage siden og jeg havde selv valgt fordi jeg gerne ville prøve noget andet, så jeg valgte en folkeskole hvor en af mine bedste og eneste gode veninde går.
Den første dag var ok, jeg har ikke været der andre dage endnu.
Når men da jeg kom.en hilste alle pænt. Men jeg synes de var meget generte. I frikvartererne spillede vi fodbold, og der var en rigtig sød pige som jeg også sad i bussen med på vej hjem.
Jeg synes at det var ret nemt at komme ind på pigerne men drengene var noget sværere og i sidste time ignorerede de mig og gik lige forbi mig hele tiden. Det var rigtig hårdt synes jeg for jeg kan nemlig godt lide at være sammen med drengene og sådan.
Og jeg synes også at timerne og fagene er sværer og det hele er så indviklet og svært at finde rundt i. Og også svært at komme ind på den i parallel klassen, selvom jeg selv synes at jeg prøver.
Alt er bare så forvirrende og jeg er virkelig ked af det.
Har nemlig ikke så mange venner. Så ville gerne hvis jeg kunne få nogen på min nye skole, men det ser det ikke ud til at jeg gør.
Ved ikke hvad jeg skal gøre:(
hilsen den ulykkelige.
Håber i har et godt råd
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Jeg synes, at det er sejt, at du har valgt at skifte skole for at prøve noget nyt. For det kræver nemlig mod, at forlade den 'trygge base'; klasseværelset, lærerne og klassekammeraterne man kender, og hvor man er kommet hver dag.
Det er et stort skridt, at skulle gå i skole et nyt sted. Og det lyder hyggeligt, at du er startet i skolen, hvor din bedste veninde går.
Al begyndelse er dog svær. Du har været i din nye klasse i 1 dag. Jeg tror det bedste er, at se hvordan de næste dage bliver og at starte med et smil hver dag, hvis du kan.
Du kan måske sige til dig selv, at det er sejt, at du har skiftet skole. Du gør lige netop det rigtige - at prøve at tale med de andre. Og at prøve, at være dig selv.
Du skriver, at fagene og timerne også er sværere. Al begyndelse er, som sagt, svær og det gælder også det faglige. Ofte er det sådan, når man skifter skole, at den nye klasse er i gang med noget helt andet, end det du var, i din tidligere klasse. Det som de er i gang med i klassen, har du måske ikke lært fra starten, sådan som de andre har.
Har du nogen i familien der kan hjælpe dig med lektierne, hvis du får brug for det? Fx dine forældre? Det kan også være, at der er nogle af de andre fra den nye klasse, som du kan lave lektier med efter skole en gang i mellem. Fx hende pigen du sad ved siden af i bussen?
Jeg tror på, at det nok skal blive bedre på din nye skole. Du skal lige ind i de nye rutiner i klassen - og det er helt almindeligt. Og hvor er det skønt, at du allerede har fået god kontakt til en af pigerne i klasse.
Klasser er jo forskellige. Nogle har ikke så meget med parallelklasserne at gøre. Men det er sejt, at du prøvede at snakke med dem i parallelklassen også.
Og i nogen klasser, har pigerne og drengene mere med hinanden at gøre, end i andre klasser. Du lærer hen ad vejen, hvordan det fungerer i din klasse, og måske kan du endda være med til at påvirke hvordan tingene skal være. Fx ved at være venner med drengene også. Du lyder i hvert fald som en sej pige, der er god til, at være sammen med andre. Så se, om du måske kan tage én dag af gangen, til at starte med.
Jeg håber, at svaret her kan hjælpe dig lidt på vej. Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os igen, hvis du får brug for det.
De bedste hilsner
BørneTelefonen