Skoleskift

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Jeg synes, at det er sejt, at du har valgt at skifte skole for at prøve noget nyt. For det kræver nemlig mod, at forlade den 'trygge base'; klasseværelset, lærerne og klassekammeraterne man kender, og hvor man er kommet hver dag.

Det er et stort skridt, at skulle gå i skole et nyt sted. Og det lyder hyggeligt, at du er startet i skolen, hvor din bedste veninde går.

Al begyndelse er dog svær. Du har været i din nye klasse i 1 dag. Jeg tror det bedste er, at se hvordan de næste dage bliver og at starte med et smil hver dag, hvis du kan.

Du kan måske sige til dig selv, at det er sejt, at du har skiftet skole. Du gør lige netop det rigtige - at prøve at tale med de andre. Og at prøve, at være dig selv.

Du skriver, at fagene og timerne også er sværere. Al begyndelse er, som sagt, svær og det gælder også det faglige. Ofte er det sådan, når man skifter skole, at den nye klasse er i gang med noget helt andet, end det du var, i din tidligere klasse. Det som de er i gang med i klassen, har du måske ikke lært fra starten, sådan som de andre har.

Har du nogen i familien der kan hjælpe dig med lektierne, hvis du får brug for det? Fx dine forældre? Det kan også være, at der er nogle af de andre fra den nye klasse, som du kan lave lektier med efter skole en gang i mellem. Fx hende pigen du sad ved siden af i bussen?

Jeg tror på, at det nok skal blive bedre på din nye skole. Du skal lige ind i de nye rutiner i klassen - og det er helt almindeligt. Og hvor er det skønt, at du allerede har fået god kontakt til en af pigerne i klasse.

Klasser er jo forskellige. Nogle har ikke så meget med parallelklasserne at gøre. Men det er sejt, at du prøvede at snakke med dem i parallelklassen også.

Og i nogen klasser, har pigerne og drengene mere med hinanden at gøre, end i andre klasser. Du lærer hen ad vejen, hvordan det fungerer i din klasse, og måske kan du endda være med til at påvirke hvordan tingene skal være. Fx ved at være venner med drengene også. Du lyder i hvert fald som en sej pige, der er god til, at være sammen med andre. Så se, om du måske kan tage én dag af gangen, til at starte med.

Jeg håber, at svaret her kan hjælpe dig lidt på vej. Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os igen, hvis du får brug for det.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.