Skolen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Tak for dit brev. Åh, hvor er det godt, du skriver. Jeg kan godt høre på dit brev, at du har brug for, at der snart sker en ændring, så du kan blive glad for at gå i skole. Det kan jeg godt forstå. Jeg sender dig et stort kram, og så vil jeg prøve at hjælpe dig.

Det vigtigste er at holde fast i det, du starter dit brev med. Nemlig at du vågner glad – sådan skal du også have det i skolen!

Jeg kan forstå på dit brev, at du er i tvivl om, du måske skal prøve at skifte skole. Som jeg læser det, så er det mangel på venskaber, som får dig til at overveje et skoleskift. Er det mon rigtigt forstået? At have venner betyder ekstremt meget. Især imens man går i skole. Så jeg kan virkelig godt forstå, at det fylder meget for dig.

Det er dejligt at læse, at du har talt med dine forældre og din lærer. Det er et skridt på vej til hjælp. Nogen gange er det ikke nok at sige tingene en gang til de voksne. De skal nogle gange have det at vide flere gange, før de forstår, at man virkelig mener det. Derfor er det super vigtigt, at du igen fortælle dine forældre, hvordan du har det i skolen.

Du vågner glad og bliver så trist, når du kommer i skole. Måske skal I sammen holde fast i tanken om at flytte skole. Hvordan har I snakket om det tidligere …? Og hvor meget har I undersøgt? Jeg tænker, at det er vigtigt, at du sammen med dine forældre sætter dig ind i, hvad det er for en skole, du kan skifte til. Så du får så god en start som muligt. Man kan sammenligne det lidt med, når voksne skifter job. Det er lidt hårdt i starten, fordi der er så mange ting, man skal lære om den nye skole.

Det kan også være, at efterskole kunne være noget for dig. En efterskole hvor aktiviteterne handler om noget, du synes er interessant. Så er der også større mulighed for, at du finder venner på skolen, der har samme interesser som dig. Der er mulighed for at komme på besøg og se efterskolen. Snart er der Efterskolernes dag, hvor man kan komme på besøg og få mere at vide. I kan læse på https://www.efterskolerne.dk/At_ga_pa_efterskole/Aabent-hus Tænker du, at det ville være muligt for dig?

Der er også den mulighed, at du bliver på din skole og prøver at finde nye venskaber. Her er det en rigtig god ide, hvis du også får talt med din lærer. Læreren kan nemlig gøre rigtig meget for trivslen i klassen ved at sikre, at man arbejder på kryds og tværs og får lært hinanden at godt kende. Du kunne derfor vise dit brev og mit svar til din lærer, så han eller hun er klar over, hvordan du har det.

Du fortæller, at du på de sociale medier virker meget perfekt. Men at det kun er en facade. Jeg ved, at du ikke er den eneste, der har det sådan. Faktisk fortæller mange unge, at det er hårdt at skulle leve op til det billede, de har fået skabt på de sociale medier. Og at det faktisk kan gøre det lidt svært at få nære venner, når man på den måde ikke kan være sig selv. Måske skulle du derfor øve dig lidt i at vise lidt mere af, hvem du i virkeligheden er? Som inspiration kan du måske kigge på nogle af de profiler, der netop ikke bruger filter mm. Og samtidig kan du måske spørge din lærer, om I kan have et tema om det i klassen. Så vil du sikkert finde ud af, at der også er andre i klassen, der synes, det kan være svært at skulle være “perfekt”.

Hvis du fx tænker på, om der er nogen på din skole, du godt kunne tænke dig at lære bedre at kende, kunne du også være hende, der tog initiativ til at spørge, om I skulle lave noget sammen. Det kunne være at gå en tur, gå i biografen, spille et spil, bage en kage eller noget helt andet. Det er tit nemmere, når man laver noget sammen. Har du mod på det?

Jeg ved godt, at mit svar til dig er fyldt med, at du selv skal tage det næste skridt. Men det skyldes, at det kun er dig, der ved, hvilken løsning, der er bedst. Jeg håber derfor, du holder fast i dit mod og får snakket med dine forældre igen, så I sammen kan finde den vej til dig, som passer bedst. Hvis du tænker, at det er for svært at sige til dine forældre igen, kan skrive et brev til dine forældre, hvor du beskriver, hvordan du har det. Her kan du finde en guide til, hvordan man trin-for-trin kan skrive et brev: https://bornetelefonen.dk/skriv-2/

Du kan selvfølgelig også vise dem dit brev her til BørneTelefonen og mit svar. De er også meget velkomne til at kontakte os på ForældreTelefonen på 35555557, hvis de vil have råd til, hvordan de bedst hjælper dig.

En ting er i hvert fald sikkert – du skal ikke gå og have det dårligt i skolen. Så det er rigtigt godt, at du reagerer på, hvordan du har det og skriver herind! Jeg håber meget på, at du også vil prøve at række ud efter hjælp der, hvor du er, så du kan få det godt igen hurtigst muligt.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.