Brev
Skole :,(
Jeg følger at folk de bagtaler mig, jeg ved ikke hvorfor de skulle gøre det men jeg tror de gør det
og så følger jeg mig ikke velkommen i klassen
hvad skal jeg gøre..
Jeg kan godt lide at spille spil fks: csgo,gta,minecraft ovs
drengene driller mig lidt med det :/
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Det lyder ikke rart, at du ikke føler dig velkommen i skolen. Alle har nemlig ret til at havde det godt i skolen - og det gælder også for dig.
Det er de voksnes ansvar, at alle har det godt i en klasse. Så jeg vil råde dig til at starte med at tale med en lærer eller måske en pædagog fra din skole. Fortælle dem, at du faktisk ikke føler dig godt tilpas i skolen. Jeg ved, at man i nogle klasser har temaer om, hvordan man behandler hinanden ordentlig. At man fx aftaler, hvad der er okay og ikke-okay i klassen. For det er nemlig ikke dig, der har et problem - det er klassen.
Vi er alle jo sammen forskellige. Det kan godt være, at det kan være svært at FORSTÅ hinanden, hvis man er meget forskellige og interesserer sig for forskellige ting. Men lige meget hvad - så skal vi ACCEPTERE hinanden, så alle føler sig velkomne i klassen.
Måske er drengene ikke så vant til at piger gider at spille den slags spil, og det undrer dem måske lidt. Hvordan plejer du mon at reagere, når drengene driller dig lidt med, at du spiller de spil? Måske kan du overveje at svare dem lidt igen? Sige til dem, at piger sagtens kan spille den slags.
Nu ved jeg jo ikke, om I plejer at lave noget sammen efter skoletid i klassen. Men måske kunne du overveje at spørge dine forældre, om du måske måtte arrangere en computer-aften sammen med nogle fra klassen? Så kunne I bestille nogle pizzaer også spille minecraft. Hvis I kunne få en forældre med på ideen, kunne I måske få hjælp til at oprette en server?
Nu ved jeg jo ikke, om du allerede har talt med dine forældre, om hvordan du har det i skolen. Men det vil jeg i hvert fald råde dig til. Både fordi det hjælper at tale med nogen om det. Men også fordi det hjælper dine forældre til at forstå, hvordan du går og har det. Så kan de måske komme med gode råd, og hjælpe dig med at tale med din lærer, hvis det ikke bliver bedre snart?
Jeg ved, at det godt kan være lidt svært at få talt med sine forældre om svære ting. Måske kan du fortælle dem, at du har skrevet herind? Og fortæller, at jeg har rådet dig til at tale med dem? Det ved jeg i hvert fald har virker for andre. For du er nemlig slet ikke den eneste, som føler sig udenfor i skolen. Så selv om det måske føles lidt ensomt ind i mellem, så skal du i hvert fald vide, at du slet ikke er alene om de problemer. Når du får talt med din lærer og I får talt om, hvad der er okay i klassen, er der måske også andre i klassen, som vil få det bedre.
Kram fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!