Brev
Skiferie
Hej børnetelefonen.
Min bedte veninde skal på skiferie med vores fælles veninde uden mig, i en uge. Jeg er bange for at miste min bedste veninde vælger vores fælles veninde frem for mig når de kommer hjem igen. Hun har sagt til mig at hun aldrig vil glemme mig. Jeg tror på det, men har bare svært ved at styre mine føelser. Jeg har haft en svær fortid i alt det med veninder.
Det her er historien med mine to tidligere bedte veninder: Jeg havde min bedste veninde helt fra vuggestuen. Vi legede altid sammen, og prioriterede altid hinanden son 1 valget. Vi fik en fælles veninde, i 1. klasse. Min bedste veninde begynte at ville være sammen med hende den anden mere og mere. Og nu snakker vi ikke rigtig sammen mere.
2. historie: Jeg var begyndt at være meget sammen med en anden veninde, og vi havde det rigtig godt sammen. Vi havde været bedste veninder i 2 år. Så begynte vi at være sammen med de 2 andre piger. Da vi alle var blevet rigtig gode venner begyndte de at holde mig lidt udenfor. Jeg blev rigtig ked af det, og følte ikke at jeg var en god nok veninde.
Håber i kan hjælpe mig 🙂
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak fordi du har skrevet ind til BørneTelefonen, og deler dine tanker.
Du fortæller at din bedste veninde skal på skiferie med jeres fælles veninde. Du er bange for at de efterfølgende, kun vil vælge hinanden, når de kommer hjem.
Det har du nemlig oplevet, to gange i dit liv. Og det var nogle oplevelser der gjorde dig rigtig ked af det, og fik dig til at føle at du ikke er god nok som veninde.
Jeg kan virkelig godt forstå at du er bange for, at det hele skal gentage sig igen. Du skriver selv, at oplevelserne gør det svært at styre følelserne. Sådan tror jeg faktisk de fleste vil have det.
Det er aldrig rart at blive valgt fra. Og slet ikke når det er nogle man troede man kunne stole på, og som var ens bedste veninder. Så jeg kan sagtens sætte mig ind i din frygt for, at det skal ske igen. Og det er helt forståeligt, at du tænker sådan, fordi du har oplevet det før.
Men det virker som om, at du er rigtig god til at dele dine tanker med din bedste veninde. Hun fortæller dig også, at hun aldrig vil glemme dig. Det lyder som om, at din bedste veninde er meget glad for dig.
Derfor er det måske også vigtigt at du prøver at stole på, at hun stadig er din bedste veninde når hun kommer hjem. Jeg ved godt, at det er svært. Men måske det kan hjælpe, hvis du tænker på, at du kun skal ‘dele’ hende med jeres veninde og ikke miste hende.
Det kan være svært at dele veninder, hvis man er bange for at miste dem til andre. Men det lyder som om, at din bedste veninde har det lidt anderledes end dig. Hun har måske ikke samme frygt, men vil gerne have både en bedste veninde og andre venner i sit liv.
Når I er bedste veninder, er det måske vigtigt, at du prøver at huske på, at du ved at give plads til andre i hendes liv, er en rigtig god bedste veninde for hende. Også selvom det er rigtig svært for dig. Jeg tror nemlig ikke, at hun tager på skiferie med jeres fælles veninde for at vælge dig fra, men måske mere fordi det kunne være hyggeligt. Kan du mon se, hvad jeg mener?
Læg en plan sammen
Måske ved din bedste veninde allerede det meste af det, der er sket i din fortid. Hvis ikke, så kan du måske fortælle hende om dine tidligere oplevelser. Har du mon mod på det? Måske du kan fortælle hvor meget de oplevelser har “sat sig” i dig, og at du nu er rigtig bange for at det vil ske igen.
Jeg tænker nemlig, at I sammen kan prøve at finde ud af en måde, hvor du kan føle dig tryg ved, at de to er afsted.
I kan fx aftale, at de sender nogle snaps til dig, for at vise at de stadig tænker på dig. Eller I kan måske aftale at I kan facetime et par gange mens de er afsted. Det kan også være at du bare har brug for de ringer til dig en enkelt gang. Ja det kan være hvad som helst, du tænker ville være rart.
Du skal være opmærksom på, at når man er på skiferie, så er det lidt sværere lige at hive telefonen frem hele tiden. Bare så du ved det, hvis du fx en dag, synes der går lang tid før en af dem svarer på en af dine beskeder. Så er det sikkert bare fordi de er ude på pisterne. Eller er et sted hvor der måske er dårligt signal, i dalene mellem bjergene.
Jeg tænker det også kunne være rart for dig, hvis du laver nogle aftaler med nogle andre. I den uge, dine to veninder er afsted. Tænker du det kan være en mulighed? Eventuelt nogle andre veninder, eller klassekammerater.
Måske du har mod på at dele dine tanker med dine forældre, så de ved, at du har brug for lidt ekstra kærlighed den uge. Måske I kan aftale, at I hygger jeg lidt mere og laver nogle sjove ting sammen? Jeg tror at det kan aflede dine tanker lidt, og gøre at dagene går hurtigere. Det gør også at du har noget andet at se frem til, i de dage.
Til slut tænker jeg, at du skal spørge din bedste veninde, om I allerede nu, kan aftale en bestemt dag I ses, når de er kommet hjem. Så skal du ikke gå og være bange for om hun vil ringe eller skrive når de kommer hjem. Men at du ved allerede hvornår I skal ses, efter de er kommet hjem.
Du er altid velkommen til at skriver herind igen, hvis der andet der fylder hos dig. Og har du brug for at tale med en voksen i stedet, kan du ringe herind på 116111
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen.