Brev
selvskade
Kære bb.
Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte, så jeg starter bare.
Jeg fik en bog da mine lærere og forældre fandt ud af at jeg ‘cuttede’, hvor jeg skulle skrive, hvordan jeg havde det (Ingen så den, og ingen måtte læse den, det var bare så jeg ikke gik med det ‘alene’).
Jeg sagde at jeg kun havde gjort det en gang, da de flippede fuldstændig ud. I bogen stod der self. at jeg havde gjort det mange gange.
Her den anden dag læste min mor i den bog. Altså hvad helvede? Hun sagde at ”hun kom til” at læse den. For ja, hun KOM TIL at åbne døren til mit værelse, og KOM TIL at kigge i ALLE mine skuffer, og KOM TIL at læse den.
Har ikke talt med hende i 3 dage for jeg er virkelig, virkelig sur på hende. Hun mener ikke at hun har gjort noget forkert, men det har hun jo.
Hun er nu begyndt at tage mig til en masse diætister og psykologer, selvom jeg har sagt at det IKKE virker! Jeg sidder og fucking græder hver gang, men jaaaaaa, det hjælper helt sikkert!
Jeg har en masse problemer. Jeg bliver mobbet, og er blevet mobber før det. Mine forældre skal skilles, jeg har mistet rigtig, rigtig mange venner, og jeg er begyndt at isolere mig.
Jeg begyndte at få det rigtig godt igen, indtil min mor begyndte at ødelægge det hele for mig med de psykologer osv.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Hun kan da ikke fucking tillade sig at læse det? Og hun kan da heller ikke tvinge mig til at tage til psykologer? Eller hvad?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du
Jeg kan godt forstå din følelse af frustration. Hvor er det godt, at du skriver herind!
Det er klart, at du føler, dine grænser er blevet overskredet, fordi din mor læste i din bog. Det er også super ærgerligt, at hun gjorde det, når aftalen var, at det var en privat bog. Sådan en bog er meget personlig, og det kan være svært at skrive helt frit, hvis man tror, at andre kunne finde på at læse det mod ens vilje.
Har du mon tænkt over, hvorfor din mor kunne finde på det? Selvom det var strengt gjort, så tror jeg faktisk, at hun gjorde det, fordi hun rigtig gerne vil hjælpe dig med dine problemer. Og fordi hun er bekymret for dig. Det lyder som om, at hun gerne vil kende til dine tanker, så hun bedre kan sætte sig ind i, hvordan det er at være dig. Kan du bedre tilgive hende, hvis det er derfor?
Det lyder som om, at du gennem længere tid, har haft det rigtig svært. Derfor tænker jeg, at det faktisk godt vil kunne hjælpe dig at tale med en psykolog. Cutting er meget alvorligt, og man skal tilt have hjælp til at stoppe. Som du ved, er der en grund til, at man cutter. Det kan man få hjælp til at håndtere. Det er ikke nødvendigvis et dårligt tegn, at du græder hos diætisten eller psykologen. Hvis I taler om nogle problemer, der ligger dybt i dig, så er det nemlig meget naturligt og normalt at græde, selvom det ikke er rart. Det kan faktisk også være hjælpsomt.
Har du mon overvejet at tale med din mor om dine tanker? Det er vigtigt, at du får fortalt hende, at hun har mistet din tillid. Bogen er DIN bog, og du bruger den til at få lettet dit hjerte uden at gøre nogle sure eller kede af det. Ved du, hvad der skal til, for at du igen kan få tillid til din mor? Og vil du kunne tale med hende om det?
Hvis I får en god snak om tingene, tror jeg, at det kan føre til, at du bedre kan lade din mor være der for dig. Det er hårdt at arbejde med sine problemer, og du vil få brug for trøst, knus og kærlighed fra din mor. Måske ville det hjælpe dig at tale med psykologen om det også?
Det lyder godt, at du var begyndt at få det bedre. Jeg bliver nysgerrig på, hvad der gjorde det? Var det noget, du selv gjorde eller var der nogle, der gjorde noget for dig? Er det noget, der kunne lade sig gøre igen mon? Og kunne du også tale med psykologen om det?
Det er vigtigt, at man har nogle voksne til at hjælpe og støtte, når man står i svære situationer som du gør. Hvis det bare slet ikke går med psykologen, så vil jeg råde dig til at finde en anden voksen at tale med. Fx en af dine lærere. Kig også gerne på LMS´s hjemmeside: http://www.lmsos.dk/
Her vil du og også din mor kunne læse om den hjælp, man kan få, når man selvskader.
Du er også velkommen til at fortælle din mor, at hun kan ringe til Forældretelefonen på 35555557, hvis hun vil have råd til, hvordan hun bedst støtter dig.
Og du er velkomme til at ringe til BørneTelefonen. Vi vil gerne lytte og hjælpe dig på vej mod at få det helt godt igen.
Jeg sender dig de allerbedste tanker
BørneTelefonen