Brev
Selvmord?
Kære BB.
Jeg er en pige på 15 år og jeg vil bare gerne dø.
Det lyder måske mærkeligt, men jeg tror bare det ville være så meget nemmere bare at begå selvmord.
Jeg ved at jeg alrdig kan opnå mit drømmejob og mit drømmehjem. Jeg kan ikke se en fremtid for mig og jeg hader nutiden. Jeg ved at folk kalder selvmord for noget egoistisk at gøre, men jeg er ligeglad. Lige så snart jeg er død er jeg jo rimelig ligeglad alligevel.
Jeg ser skole sygeplejersken en gang imellem, men hun kan ikke hjælpe mig, ingen kan. Jeg er deprimeret hele tiden, og jeg sover hele tiden bare for at slippe for alt og alle.
Jeg har social angst så hader at møde nye mennesker hvilket gør det svært for mig at få venner.
Jeg har én rigtig ven, men hun er så irriterende nogle gange. Jeg kan aldrig snakke med hende, for hun skal altid prøve at overgå mine problemer og lige pludselig er det hende der er i fokus i stedet for.
Jeg stoler hverken på min mor, far eller skole lære så jeg føler mig rimelig alene i det her og det er det, der får mig til at tænke: Hvad er meningen med at holde sig i live?
Hilsen pigen der har mistet håb
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det godt, at du skriver herind. Det er virkelig godt gået, at du trods dine udfordringer formår at række en hånd frem mod noget hjælp.
Jeg kan forstå, at du har det rigtigt skidt, når du går med tanker om, at det ville være lettere at begå selvmord. Det lyder vel nok ubehageligt, at du ikke stoler på nogen, at du lider af social angst og er så ked af det, at du helst vil sove hele tiden.
Det er godt, at du snakker med skolesygeplejersken. Også selvom du ikke lige kan mærke, at det hjælper her og nu. For det kan godt tage tid, at mærke en forandring.
Ud fra hvad du skriver så tænker jeg dog også, at du og skolesygeplejersken skulle undersøge, om du kan komme til at snakke med en psykolog. Der er nemlig flere terapiformer, der har gode resultater med at behandle depression og angst.
Det lyder til, at du på et tidspunkt har haft nogle drømme om fremtiden. Har du talt med skolesygeplejersken om disse drømme? Når man har det skidt, kan man godt tænke, at ens drømme ikke kan gå i opfyldelse – men skolesygeplejersken eller en psykolog kan hjælpe dig til at se, hvordan selv små skridt, kan være skridt i den rigtige retning for at opnå din drøm.
Et andet råd er at skrive dagbog for at undersøge, hvad det er for nogle tanker, du går og slås med. Måske kan du lave en side i dagbogen, hvor du skriver ting, som du godt kan lide - eller engang godt kunne lide at lave. Det kan være små ting som at tegne, høre, bage, dyrke motion, se en bestemt serie i tv, spise en bestemt form for slik eller noget helt andet. Altså rare hyggelige ting, som du kan gøre for dig selv.
Prøv om du kan lave en liste med mindst tre ting og beslut dig så for, at du i løbet af en uge skal have gjort en eller alle tre ting. Og skriv i dagbogen, hvordan det er gået. Måske kræver det flere forsøg, før det lykkes. Det er helt ok, så skal du bare prøve igen. Formålet med øvelsen er at tvinge sig selv til at liste nogle små rare ting ind i sit liv, så de triste tanker får modspil. Og dermed ikke får lov at bestemme hele tiden.
Det er godt, at du taler med din veninde om, hvordan du har det. Desværre oplever du ikke, at hun rigtig lytter til dig. Derfor kunne I måske prøve at være sammen på en anden måde, end I plejer – så I ikke behøver at tale om det svære, hver gang I er sammen. I kunne fx aftale, at I udfordrer hinanden på skift med små overraskelser. Fx bager en kage til hinanden. Arrangere en biograftur. Læser høj af en god bog...
Jeg håber, du har mod på at afprøve mine råd. Hvis du har brug for flere råd eller trænger til at snakke med nogen, en dag du føler dig alene, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen og tale med en af vores søde frivillige rådgivere.
Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen