selvmord

jeg har brug for hjælp.

jeg har prøvet alting men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. den eneste løsning jeg føler jeg har er at begå selvmord.

jeg bliver mobbet på min skole og cyper mobbet fra nogle fra min gamle skole.

jeg føler ikke jeg kan snakke med nogle og jeg har ingen venner.

jeg føler jeg er for tæk men lægerne siger jeg er for tæk

12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Du på 12 år

Mange tak fordi du skriver til BørneTelefonen og deler dine tanker og følelser med os. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig videre.

Når du skriver, at du har selvmordstanker, er det meget bekymrende. Jeg kan sagtens forstå, at du kan føle, at det er den eneste løsning. Men min erfaring siger mig, at der altid er en anden løsning. Og du har faktisk ret til at få hjælp, så du kan få det bedre.

Det er de voksne, der skal sørge for, at du har det godt.

Du skriver, at du bliver mobbet i skolen, cyber mobbet af nogle fra den gamle skole, at du føler, du er for tyk, og at du ikke har nogen venner eller nogen du kan snakke med. Det lyder ikke særligt rart. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det er rigtigt hårdt.

Når du bliver mobbet i skolen, har din skole faktisk pligt til at hjælpe dig. Hvis du fortæller det til din klasselærer, skal han/hun hjælpe dig. Du kan også fortælle det til en anden voksen på skolen fx sundhedsplejersken, en anden lærer eller en pædagog. De har alle pligt til at hjælpe dig.

Dine forældre har ansvaret for dig og skal sørge for, at du har det godt – både i skolen og derhjemme. Mon du har forsøgt at fortælle dem om dine selvmordstanker og dine andre tanker?

Det lyder jo som om, at du allerede har prøvet at gøre meget selv. Det er virkelig godt gået. Man skal aldrig give op.

Selvom du ikke føler, at der er nogen, du kan snakke med, så tænker jeg på, om du mon ville have mod på at fortælle om dine tanker og følelser til en voksen, du kender?

Jeg ved godt, at det kan være super svært at tale om selvmordstanker, ensomhed, mobning og andre svære ting. Men måske kender du en voksen, der kunne være god til at lytte? Det kan være en på skolen, dine forældre eller måske en fra din gamle skole?

Jeg tror, at det er vigtigt, at du får talt med en voksen om det. Det kan også være, at det er lettere for dig, hvis du viser dit brev og mit svar. Det ved jeg, at der er mange børn og unge, der gør. Så behøver du ikke selv at starte samtalen. Måske ville det være en god mulighed for dig?

Jeg synes i hvert fald ikke, at du skal gå og have det dårligt mere. Derfor håber jeg, at du har mod på at fortælle en voksen, hvordan du har det.

Det kan også være, at du gerne vil ringe til BørneTelefonen 116111 inden eller efter, du fortæller det til en voksen? Vi vil rigtig gerne tale med dig, hvis du har brug for det. Vi er her for at hjælpe dig.

Jeg er sikker på, at du nok skal finde frem til, hvem der er den bedste voksen for dig at tale med. Du har været virkelig god til at forklare dine følelser og tanker i brevet. Måske er du også parat til at snakke med en voksen, du kender?

Hold fast i dit store mod.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.