Selvmord

Kære brevkasse,

er en pige på 13 år.

Kan ikke klare at leve, alle i min klasse ignorerer mig , når jeg siger deres navn feks : Lise? (Intet svar) og jeg spørger igen og igen og..

Det samme gælder min familie

jeg kan ikke snakke til dem, de fortæller ALTID at der er noget galt med mig feks ( der er ingen fra din klasse der dit og dat) (f*cking plageånd) (hold nu kæft!

Du er pisse irreterende) (lad mig være i fred, jeg gider ik at glo på dig) bla bla bla…Det er meget træls, min søster flipper ud hvis jeg rør hende. Og jeg gør åbenbart ALT forkert!

De kan ikke være sammen med mig, de skal være sammen med nogle andre fra klassen!

Jeg spørger seriøst HVER F*CKING DAG!

Jeg er træt af livet og har selvmordstanker.

Har ik EN dag hvor jeg ik har haft det dårligt med mig selv.

Vil SÅ gerne dø!

Please hjælp mig!!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Tusind tak for dit brev, hvor du meget modigt og ærligt fortæller om de svære ting i dit liv. Hvor er det godt, at du har skrevet til brevkassen, så du kan få noget hjælp, og så du kan få det godt igen.

Du skriver om, hvordan det er for dig at gå på din skole, og hvordan du føler dig ignoreret af dine klassekammerater. Det er slet ikke okay at du skal have det sådan, og det skal du have noget hjælp til at få ændret på.

Dit brev fortæller mig også, at du ønsker den hjælp, og det håber jeg mit svar kan hjælpe dig videre med. Du er stærk og sej, og du giver ikke op. Det er så flot!

Jeg tænker, at det kunne være en god idé for dig at tale med en lærer fra din skole, som du har tillid til og som du er tryg ved. Måske har du lyst til at vise din lærer dit brev og mit svar, som en måde at komme i gang med at tale om de svære ting på. Hvad tænker du mon om det? Du skal vide at det er lærernes ansvar at sikre at alle børn i skolen kan have en tryg hverdag uden mobning og hvor de er et del af fællesskabet.

Når der er noget, som er svært så kan det fylde utrolig meget og det kan derfor være svært at se, hvordan man skal komme videre. Derfor er det vigtigt at tale med nogen om, hvordan du har det. Lige nu lyder det som om, at det også er rigtig svært for dig at tale med dine forældre og derfor tænker jeg, at din lærer er et godt sted at starte.

Din lærer kan måske også hjælpe dig med at tale med dine forældre efterfølgende. Måske kan det gøre det lettere for dem at forstå, hvordan det er at være dig lige nu. Og det kan give dig den tryghed og støtte, som du har brug for, at vide din lærer er der til at støtte dig.

Det kan også være, at der er en anden person i din familie, som du er glad for og som det føles mere naturligt for dig at tale med. Det er kun dig, der kan mærke, hvad der føles rigtigt. Men jeg håber, at mine forslag kan give dig et lille overblik over, hvilke muligheder der er.

Det bekymrer mig meget, at du fortæller, at du er træt af livet og at du har selvmordstanker. Når man har det, som du har det lige nu, så er det nødvendigt at få hjælp. Derfor tænker jeg også, at det kunne være godt for dig at tale med en psykolog, som kan hjælpe med at få et overblik over de svære tanker og følelser, som fylder så meget i dig lige nu. Din lærer vil kunne hjælpe dig med at komme i kontakt med skolens psykolog.

Det kan være svært at mærke efter, hvad der føles bedst, men jeg tror på, at du er klar til at få hjælp og at du har et håb om, at du kan få det godt igen – når du får den hjælp du har brug for og som du så meget fortjener. Du har allerede taget et stort skridt ved at skrive til brevkassen, og jeg håber mit svar kan give dig det sidste mod til at tage kontakt og række ud efter hjælpen.

Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis og anonymt og der sidder en masse søde og dygtige rådgivere, som er klar til at give dig endnu mere støtte og hjælp. Den er åben alle dage kl 11-23. Du kan også læse meget mere på vores hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/tema/mobning-drillerier. Der kan du også finde hjælp til, hvordan du begynder dit brev.

BørneTelefonen sender dig de kærligste og varmeste tanker og kram

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.