Savner venner og flytter

Hej

jeg er en pige på 11 år og jeg skriver ind fordi at jeg har flyttet skole og hjem men jeg savner mine venner og gå i klassen og den nye klasse jeg føler bare at jeg ik hører til der og jeg ville bare ønske jeg gik i klasse med mine venner og ik havede flyttet

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Jeg kan virkelig godt forstå, at det fylder meget, at du er flyttet og har skiftet skole. For mange er det også nogle store beslutninger. Og at du samtidig var glad for din gamle skole, gør det bare endnu sværere.

Jeg gætter på, at beslutningen om at flytte, er en dine forældre har truffet. Har jeg mon forstået det rigtigt? Det kan jeg virkelig godt forstå, hvis det er frustrerende.

Måske føler du, at de ikke ved, hvordan du egentlig har det med den beslutning. Har du mon snakket med dine forældre om, hvordan du har det med, at I skulle flytte? Og at du skulle skifte skole?

Selvom det i sidste ende er dine forældres beslutning, hvor I skal bo, kan det stadig være rart at få snakket. Det kan også være en god måde, at du kan fortælle dem, hvordan du har det henne i skolen. Når man deler sine tanker, behøver man ikke gå rundt og føle sig ligeså alene med dem.

Her på BørneTelefonen snakker jeg med andre børn, som har skiftet skole. Mange føler, at det er svært at starte på en ny skole. Der kan fx være noget med fagene, som er svært. Eller dét at få nye venner. Og man hurtigt komme til at tænke “jeg hører ikke til her”. Det kan jeg høre, også er en tanke, som fylder hos dig for tiden.

Når du tænker på din gamle klasse, kommer du til at savne dine venner. Det kan jeg virkelig godt forstå. Jeg tænker, at det måske ville hjælpe, hvis du prøver at “glemme” din gamle skole. Også bare for et øjeblik.

Vi ved, at man hurtigt kan komme til at sammenligne. Det er meget menneskeligt, at tænke “det var meget bedre der”. Men prøv i stedet at spørge dig selv “hvad er godt på den nye skole”? Måske vil du få øje på nogle ting som, du faktisk godt kan lide ved den nye skole. Frem for de ting, som ikke er lige så gode. Kan du følge mig?

Det kan måske føles lidt unaturligt til at starte med. Men jeg oplever at det har hjulpet andre i lignende situationer. Det kan fx være, at lærerne er gode? Eller at der er nogen i klassen, som du snakker godt med? Måske er der et godt sammenhold i klassen? Eller en sød sidemakker? Kan du selv komme i tanke om andre ting?

Husk også at skoler er forskellige. Din nye skole vil nok ikke blive præcis det samme som den gamle. Men det betyder ikke, at din nye skole ikke kan blive mindst lige så god.

Mon ikke, at det lige nu også handler om, at du skal have tid til at lære en ny skole og by at kende? Det kan nemlig godt tage lidt tid, før man føler sig “hjemme” i en ny klasse. Det er vigtigt, at du minder dig selv om, at det er helt okay!

Du kan læse mere om skoleskift på vores hjemmeside, og få inspiration til small-talk, hvordan man får nye venner og andet: Skoleskift.

Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe. Ellers er du også altid meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.

Kærlige hilsner fra BørnTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.