Brev
Præget af ensomhed.
Hej Børnetelefonen,
jeg har haft det her problem siden jeg var tolv år og nu går det mig virkelig meget på. Da jeg var tolv år (Gik i femte) Var jeg vær dag sammen med en som hed E. (Bedste veninde), E. skulle dog flytte over til sjælland fra fyn. Jeg blev virkelig ked af det og græd mig tit i søvn.
Efter det ringede vi sammen og alt muligt. Jeg kunne ikke andet end at tænke på hende i skolen da alt mindede om hende. Jeg var mere trist og var ikke sammen med de andre så meget. Så da jeg kom over det (Dog ikke helt) ville jeg prøve at tage mig sammen til at være sammen med de andre igen. Men det føltes bare helt forkert, min lyst er væk og det er deres tydeligvis også for mig.
De ignorrer mig tit. Jeg prøver at byde ind men de lytter ikke. Jeg blev endnu mere trist og mistede min selvtillid. I mine fridage og efter skole er jeg aldrig sammen med nogen, jeg er for det meste inde på mit værelse og snakker med E. via. skype.
Når jeg kommer i skole er jeg hele tiden nedtrykt da jeg ikke stoler rigtigt på nogen. Jeg har ikke rigtigt nogle veninder da der er ingen jeg kan stole på, sige hemmeligheder til, grine med, være glad for at være sammen med og i det hele taget at være venner med.
Min lærer og min mor har engang skrevet sammen om mine problemer i skolen, min mor har spurgt om skoleskift men det er jeg for bange til at gøre da jeg er bange for jeg heller ingen kan blive venner med. Og min lære har budt ind til et fritids sted for ensomme piger men det siger mig intet.
Vær gang jeg skulle i skole var jeg enten sur eller trist. Når jeg kom hjem fik jeg altid spørgsmålet ” Hvordan har din dag været?” Jeg svarer altid. ”God..” Men jeg for lyst til at sige af helvede til.. Jeg har haft det sådan her i snart to år nu.
Jeg ved i ikke særlig meget kan hjælpe men jeg vil bare have min selvtillid op og køre igen.. Hilsen den ensomme pige..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Hvor er det godt, at du allerede har talt med din mor om, hvordan du har det. Din familie og din lærer er kommet med forskellige forslag til, hvordan situationen kan ændres – men det er desværre ikke blevet bedre. Det er ikke rart, når man føler sig ignoreret af klassen eller er på værelset for sig selv efter skole, når man har lyst til at være sammen med nogen. Du fortjener at få hjælp til at få det ændret.
En start kan være at begynde at fortælle med dine forældre, hvordan du faktisk har det. Når din mor spørger dig, hvordan din dag har været, skal du være ærlig. For hvis ikke du fortæller, hvordan du har det, tror dine forældre måske, at du har det fint.
Det er også vigtigt, at du får talt med din lærer igen. Du kan sige, at du ikke oplever, at det har ændret sig i klassen. Og at du føler dig ensom. Det kan måske være lidt svært at tage den snak alene med din lærer. Derfor kunne du overveje at vise din lærer dit brev og mit svar. Det kunne også være, at din mor eller far vil kunne tale med læreren? Det er din lærers opgave, at hjælpe dig med at komme ind i fællesskabet i klassen. Tit skal der ikke så meget til – blot at læreren er opmærksom på, at eleverne lærer hinanden bedre at kende på kryds og tværs. Der opstår nemlig nemt nogle ”grupper” i klassen – som kan være svære at bryde, hvis ikke læreren hjælper til.
Du skriver, at det ikke siger dig noget at gå til det fritidstilbud, din lærer fandt til dig. Måske kunne du i stedet starte til noget sport eller kreativt efter skole? Nogle gange kan det være rart at lave noget uden for skolen, hvor man mødes om noget, man har til fælles. Her vil du også kunne lære nye at kende, som du kan blive venner med. Nogle gange kan det også være rart at ses med nogle, som man ikke går i skole med. Hvis du skulle starte til noget, hvad skulle det så være?
Du beskriver på en fin måde, hvad du sætter pris på i et venskab, og det lyder til, at dig og E har et tæt bånd. Det kan tage tid at opbygge nye venskaber. Men et skridt på vejen er, at vise de andre at man gerne vil dem. Derfor er det godt gjort af dig, at du byder ind i samtalerne med klassekammeraterne. Måske kunne du også spørge den pige, du bedst kan lide, om I skulle lave noget sammen en dag efter skole?
Hvis ikke du får det bedre i din klasse, vil jeg give din mor ret i, at et skoleskifte kan være en mulighed. Det synes  jeg derfor også, du skal tage en snak med din mor om.
Mange tanker og knus fra BørneTelefonen