please hjælp mig

hej jeg er en pige på 14.

lige nu går jeg i ottende klasse. skole året er snart ovre. og jeg har gået i noget tid og tænkt over hvordan jeg har det i min klasse.

jeg er med i en lille pige gruppe på fire og vi gør alt sammen. men her på det seneste har jeg ikke været sammen med dem. det startede med at de ligeså stille begyndte med at være kolde over for mig. de gad ikke at tale med mig kunne jeg mærke.

jeg tror det fordi at i de dage var jeg lidt nede i humøret. og i stedet for at spørge om jeg er okay, bliver de sure og frosser mig ude. det føles utroligt forfærdeligt at dem man troede der ville være der for en, ligefrem ignorere en når man har mindst brug for det. der er ikke andre i min klasse som jeg taler godt med. og nu når jeg har gået og tænk mig om mit forhold til dem, har de aldrig behandlet mig godt.

jeg bekymre mig altid om dem og de spøger aldrig om hvor jeg har været hvis jeg nu ikke kom i skole.

nu har jeg været hjemme i de seneste dage og været virkelig trist, jeg føler mig meget alene. da jeg var yngre var jeg deprimeret i lang tid, jeg vidste det faktisk ikke i lang tid, jeg troede bare det var sådan det var. og nu er jeg bange for at jeg er igang med at falde tilbage i det. min mor spøger om vi skal snakke med en af mine lærer og jeg ved det ikke ærligt. mine lærer er ikke særlige gode.

jeg ville bare have en frisk start og jeg vil IKKE være venner med de piger igen, og det kan mine forældre ikke forstå og det ville mine lærer sikkert ikke.

overreagere jeg eller er det okay jeg har det som jeg har det.
skal jeg holde niende ud eller skal jeg flytte skole?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det er almindeligt, at venskaber pludselig kan gå i opløsning i teenageårene. Men det gør det ikke nemmere at være i, når man står i sådan en situation, som du gør lige nu.

Ofte vil man ikke anbefale skoleskift mellem 8. og 9. klasse, fordi disse to skoleår fagligt set hænger sammen. Men hvis det ikke ser ud til, at du og de andre piger kan finde hinanden igen, så synes jeg, at du og dine forældre skal se på muligheden for at skifte skole.
Det er trods alt vigtigst, at du har det godt socialt og følelsesmæssigt. Det faglige skal du nok finde ud af.

Hvis man ikke trives i sin klasse, er det meget nemt at miste lysten til at gå i skole, og til at få lavet lektier og følge med i timerne.
Og hvis du tidligere har haft en depression, så skal I handle på det, når du ikke trives.

Uanset hvad, så bør I tale med din klasselærer om det. Men jeg synes så sandelige også, at du skal prøve at tale med de tre piger. De kan ikke være bekendt at fryse dig ude, bare fordi du har været nede i en periode. Jeg synes, at du skal spørge dem, hvorfor de er så afvisende.

Fortæl dem, at det gør dig ked af det, og at du ikke forstår hvorfor, eller ved hvad du skal gøre.
Hvis de synes, at du har sagt eller gjort noget, så må de fortælle dig det. Det skal du bede dem om. Så kan I måske få talt om det og finde hinanden igen.

Hvis de ikke er imødekommende, når du lægger dine følelser frem på bordet, eller stadig ikke inviterer dig ind igen efter jeres snak, så har du gjort alt, hvad du kunne. Og så er der ikke meget, der tyder på, at det bliver godt igen.

Derved må du og dine forældre træffe en beslutning om, hvorvidt du bare skal “overleve” 9. klasse, eller om du skal prøve lykken et andet sted.
Her er det vigtigt at pointere, at hvis du vælger at skifte skole, så er det ikke fordi, du har tabt en kamp, eller er blevet valgt fra. Så er det fordi, du vælger, at du vil noget mere end bare at nøjes med et minimum. Du fortjener meget bedre end det.

Du skal ikke gå og have det skidt i din klasse, hvor du i øvrigt heller ikke oplever, at lærerne er særlig gode.
Havde du været voksen, og var din skole din arbejdsplads, så havde du uden tvivl sagt op og fundet et andet arbejde.
Det eksempel kunne du tale med dine forældre om.

Og til sidst vil jeg sige, at det lader til, at du har nogle rigtig gode forældre, du kan tale med, og som er der for dig. Det er jeg glad for at vide.

Hvis du har brug for en snak med en anden voksen end dine forældre og dine lærere, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.