passer ikke ind nogen steder

hej brevkasse jeg er en dreng på 17 år.
jeg har heft problemet i et halvt år nu og syndes der skal gøres noget ved det men jeg ved ikke hvordan,

jeg startede på min uddanelse for et år siden og det første halve år flytede jeg en del fordi jeg ikke passede ind der hvor jeg var og blev mobbet, nu har jeg så fundet den arbejds plads hvor jeg gerne vil være resten af mit liv men vi er kun 3 personer på arbejds plades og de andre er 33 og 67 år.

jeg hade nogle venner hvor jeg bor men fandt hurtigt ud af at de ikke er hvad de var engang (kende dem for 4 år siden og så flyttede jeg væk og er så kommet tilbage nu) de er blevet egoistisk og vi snakkede ikke med så mange ( vi var udskudne ) nu har jeg sagt farvel til dem for godt 3 måneder siden og har ikke snakket med dem siden faktisk har jeg ikke snakket med nogen på min alder siden jeg stoppede med at snakke med dem og. jeg kender ikke andre her og jeg kan ikke finde en fritids aktivitet som passer mig.

jeg er meget genert og har rigtig svært ved bare og henvende mig til folk som jeg aldrig har mødt men når man først begynder og snakke til mig glemmer jeg helt at jeg er genert.

jeg har overvejet om jeg helt vil stoppe min uddanelse for at begynde og gå i skole så jeg kan møde nogle på min egen alder men jeg elsker mit job. mit job gør også at jeg skal stå til rådig hed 24 timer 6 dage om ugen så jeg kan heller ikke bare rejse hen og besøge de venner jeg kender andre steder,

jeg ved ikke hvordan jeg skal takle det og det gør mine forældre heller ikke så det er derfor jeg nu spørger jer til råds

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 17 år,

Tak for dit meget ærlige brev. Det er godt, du har skrevet og dejligt at læse, at du har delt din bekymring med dine forældre. Det gør tingene meget lettere at bære, når man kan tale med andre om det. Og selvom dine forældre kan have svært ved at komme med en god løsning til dig, så kan de altid støtte dig og vise dig omsorg.

Det er dejligt, at du er så glad for dit arbejde, men jeg kan godt forstå, at du også har brug for noget tid med nogen på din egen alder. Du skriver, at du skal være til rådighed 24 timer i døgnet. Kunne det tænkes, at du fik snakket med din arbejdsgiver om, at du også har brug for noget tid til at kunne gå til aktiviteter eller tage noget skolegang ved siden af dit arbejde? Jeg tænker, at det kun er rimeligt, at du har fritid og ferie ligesom alle andre, der har fuldtidsarbejde.

For jeg tror nemlig, det er vigtigt, at du får samlet dit mod og får meldt dig til nogle aktiviteter, hvor du kan møde andre på din alder. Du har også selv tænkt den tanke, men synes ikke rigtig, du kan finde en aktivitet, der passer dig. Men måske er det ikke helt så vigtigt lige nu, om det er en aktivitet, du er helt vild med. Vigtigere er det nok, at du sørger for, at komme i nogle situationer, hvor der også er andre unge. Lad dig ikke bremse af, at du er genert. Det er de fleste, der starter på noget nyt.

Jeg vil foreslå, at du og dine forældre sammen kigger på, hvad der er af ungdoms-, sports- og fritidstilbud i din kommune. Er der noget af det, du kunne melde dig til? Ring også til din kommunes ungerådgivning – nummeret finder du på kommunens hjemmeside og tal med dem om, dine muligheder. Du kan ringe anonymt.

Overvej også om der er nogle rejser for unge, du kunne tage med på. Fx i efterårsferien. For selvom du arbejder meget, har du ret til også at holde ferie.

Det er rigtig godt, at du handler på din følelse af ensomhed nu. Jeg håber derfor, at du får taget mod til dig og får opsøgt nogle ungdomsaktiviteter og får dig nogle gode venner.

De bedste hilsener fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.