Brev
Overset
Hej børnebrevkassen..
Jeg bor skiftevis hos min far og mor.
Min far er lige flyttet, og er blevet kæreste med en. Hun er rigtig sød, men jeg føler at hun overtager ham. Alt jeg gør er ikke godt nok. Jeg gør alting forkert. Jeg har det som om at han ikke vil have mig.
Når min lillesøster og jeg nogle gange bliver sure på hinanden, bliver jeg skældt ud, jeg bliver sendt ind på mit værelse. Jeg er så træt af det. Jeg er den ældste og jeg burde ikke være sådan siger han bare.
Vær gang jeg prøver at snakke med ham om det, bliver han fornærmet, og siger at jeg bliver “fornærmet” Hvad skal jeg gøre?
-den irriterede pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Tak for dit brev. Du beskriver rigtigt flot, hvordan det er, når ens far finder en anden. Alle de følelser du har, deler du med rigtig mange andre, der har oplevet det samme.
Det er dejligt, at du godt kan lide din fars kæreste. Men det er ikke rart at føle sig overset og blive beskyldt for at være fornærmet. Det er super flot, at du har forsøgt at snakke med din far, men øv at han ikke tager dig alvorligt! Jeg tænker, at du skal forsøge at snakke med din far igen. Nogle gange skal man sige tingene flere gange, før ens forældre helt forstår, at der er et problem. Måske skal du vælge en dag, hvor I IKKE har skændtes, og hvor der er god stemning. Så er det tit lettere at snakke om det, der er svært.
Det kunne måske også være en hjælp for dig at skrive det til din far i et brev. Det kan nemlig være en god start på en snak.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116111 og få en snak – også hvis det stadig ikke hjælper at tale med din far.
De Bedste hilsner fra BørneTelefonen