Brev
Ny klasse eller ej????
Hej brevkasse.
I skoleåret 15/16 begyndte jeg i 7. klasse.
På min gamle skole, var der kun op til 6. klasse, så der flyttede vi til en anden stor skole i vores by. Min gamle klasse blev fordelt i 3 klasser, mine bedste veninder kom i klasse sammen (lad os kalde dem m og m), og jeg kom i en anden klasse.
Jeg kom så heldigvis sammen med den jeg næst helst ville i klasse med (hun hedder n), hvis du forstår.
men så her de sidste 2 måneder, er N begyndt at gå meget med en anden pige i vores klasse, altså sådan virkelig klistret op af hinanden, så jeg overhovedet ikke kan være sammen dem.
Derfor føler jeg mig meget udenfor, og en pige (hun hedder F)jeg så går med, er ikke det værd, fordi F siger at jeg bare skal droppe N, og at N ikke er det værd.
jeg har så gået og tænkt på, om jeg skal flytte ind i den klasse med m og m og alle mulige andre søde piger, eller om jeg bare skal blive i min klasse.
Jeg “tør” ikke rigtigt at tage emnet op med mine forældre, og her efter 7. klasse, får vi en ny klasselærer som jeg ikke rigtig kender.
så hvad skal jeg gøre, blive i min klasse, eller tage den op med min lærer eller mine forældre?
kærlig hilsen pigen der er i tvivl
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år.
Det lyder som om, at det ikke har været helt nemt, at din gamle klasse er blevet splittet op.
Det kan være rigtigt svært, når dem man er veninder med, pludselig går i en anden klasse. Derfor kan man godt hurtigt føle sig ensom. Når man er ung og især når man går i skole, så kan venskaber hurtigt skifte og udvikle sig i forskellige retninger. De fleste når at have flere forskellige bedste veninder i løbet af deres skoletid. Det kan både være rart og ikke så rart. Det er rart, når man selv har valgt at skifte veninde, men ikke så rart, når man er den veninde, der er blevet skiftet ud.
N har fundet sig en ny veninde og F synes måske at N er det værd? Jeg tænker på, hvorfor du ikke har lyst til at være sammen med F? Du skriver selv, at hun siger at du skal droppe N, men er det derfor, du ikke har lyst til at være sammen med hende? Det lyder nemlig for mig som om, at F gerne vil være sammen med dig. Måske viser det sig, at F faktisk er rigtig sød? Så måske skulle du give hende en chance?
Måske er der også mulighed for at I kan lave noget sammen, når I ikke er skolen. Måske kan du invitere til noget hygge, måske for jeg alle piger i klassen.
Om du skal blive i din klasse eller ej, kan jeg desværre ikke svare på. Men jeg synes da helt klart, at du skal prøve at snakke med dine forældre om hvordan du har det i din klasse. I kan måske sammen lave en 'for- og imod liste' omkring klasseskift
Jeg synes også at det kunne være en god idé, at du snakkede med din lærer om det (også selvom det er en ny lærer).
Venlig hilsen BørneTelefonen