Brev
Næsten altid alene
Hej
Jeg begynde at være virkelig ensom efter jeg tog til USA i ca et år.
Inden jeg tog afsted gik alt fint, jeg klarede mig ok i skolen, jeg havde en kæreste, jeg havde en tæt gruppe venner og næsten det perfekte liv. Da jeg så fik at vide at jeg nu skulle studere i USA gik alt ned af bakke. Min kæreste gik fra mig, mistede kontakten til min bedste venner og mine karaktere gik helt ned.
Da jeg så kom til USA gik det hellere ikke som forventet, jeg havde nogle venner men ende stadig med at bruge næsten alt min tid på mit værelse eller på at gå ture. Jeg fik ikke så meget støtte fra min familie da de selv havde travlt med skole og arbejde.
Efter mit år i USA kom jeg hjem og prøvede at komme i kontakt med mine venner og se hvordan de havde ændret sig men ingen ville snakke med mig. Dem jeg kom i kontakt med svinede mig til fordi min ex havde fortalt dem om alt muligt jeg aldrig kunne drømme om at gøre.
Det er nu næsten 2 år siden og har kun haft min bedste ven at snakke med, men han har jo sine egne venner og skole osv. Så jeg har og bruger stadig 95% af min tid alene.
Jeg går lige nu på noget hjemme uddannelse, så møde ikke nye mennesker som man normalt gør i skolen. Jeg har prøvet selv at finde nye venner ved at tage i byen eller andre sociale steder men det altid slået fejl.
Hvad andet kan jeg gøre end det jeg har forsøgt? For jeg er virkelig ved at miste håbet om alting.
Dreng, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 19 år
Jeg kan rigtig godt forstå, det er svært at bruge sin tid alene, når man gerne vil bruge den sammen med andre. Jeg tror det er ret ens for os mennesker at vi har brug for andre.
Men når jeg læser dit brev kan jeg ikke lade være med at blive imponeret over dig. Mit førstehåndsindtryk af dig, er nemlig at du er et stærkt og ressourcestærkt menneske.
Lad mig prøve at fremhæve nogle af de ting du skriver, som gør at jeg oplever dig som et stærkt og ressourcestærkt menneske:
Du klarede dig ok i skolen. Dette viser mig at du er fagligt dygtig og at du er i stand til selv at se det. Det er godt at være bevidst om det man er dygtig til.
Du havde en kæreste, og en tæt gruppe venner. Dette viser mig at du har sociale kompetencer og at du har været vellidt.
Du havde, hvad du opfatter som næsten det perfekte liv. Dette vidner om at du har et positivt livssyn, i det du ser plusserne i dit liv. Det er en rigtig god egenskab at kunne det.
Du har være i USA i næsten et år. Det er flot at vælge at rejse ud i så ung en alder, og være af sted så længe. Det kræver altså et særligt mod og særlige styrker.
Du har kontaktet dine venner da du kom hjem. Dette viser mig, at du selv har gjort noget for at få kontakt med dine gamle venner.
Du har en bedste ven. Dette viser at du har en ven. Endda en du kalder for bedste ven. Det er dejligt at have en bedste ven.
Du går på hjemmeuddannelse. Dette viser mig at du har noget at fordybe dig i og bruge tid på. Det er godt at have noget i sit liv at stå op til.
Du har selv prøvet at finde venner. Dette viser mig at du handler på din situation. Det er stærkt at gøre noget, når man føler der er noget i ens liv man ønsker skal være anderledes.
Alle disse ting synes jeg er super godt gået. Jeg forstår virkelig godt, det ikke er sjovt lige nu. Men med alt det du har i dig, så er jeg ret sikker på, at det på et tidspunkt ligeså stille og roligt vil vende.
Du skriver hvad du kan gøre. Det første jeg tænker, du kan gøre er at anerkende dig selv for alle de ting du er i stand til og allerede har gjort. Se på dig selv med det positive blik og de styrker du har - måske kan du bruge de ting, jeg har nævnt til at se mere positivt på dig selv?
Du har været igennemne dårlige oplevelser i en tid inden du tog afsted og i det år, du har været i USA, har du haft meget tid uden så mange andre tæt på dig. Jeg fornemmer, at det har taget hårdt på dig og det kan medvirke til, at man kan komme til at tro, at der er noget galt med én selv. Jeg ser ikke, at der er noget galt med dig - du er endda i gang med at få nye venner og bekendte. Du gør altså allerede noget aktivt, det er super godt.
Jeg synes også det er rigtig godt, at du har talt med din bedste ven. Kunne det være en mulighed at tale noget mere med ham om, hvordan du går og har det? Jeg ved godt, du skriver han har sine egne venner. Men måske vil han blive glad for, at du vil dele med ham at du ikke har det så godt. Kunne det være en tur sammen med ham, hvor I kan være sammen om noget (weekendtur, foredrag, koncerter, klatring...eller andet) og få snakket mere med hinanden? Kunne han også hjælpe med at få aflivet de rygter der er sat igang - eller vil du aflive dem en gang for alle med, at du ved hvad der er sandt og hvad du ikke har gjort, så er det op til dine gamle venner at tage stilling til det? Eller er de rygter værd at bruge mere tid og energi på?
Jeg tænker også om der er andre i dit liv, du kunne tale med. Din familie - søskende, fætre, kusiner eller en studievejleder? Hvis der er en studievejleder kunne du  høre vedkommende om, om det er muligt at lave nogle faglige fællesskaber/ læsegrupper i det studie, du er igang med? Noget hvor I kan mødes omkring jeres uddannelse. Samtidig vil det også være en idé at sætte fokus på, hvad det er du primært vil have. Er det flere venner, større omgangskreds (bekendte), en kæreste eller noget fjerde. Hvis det er venner, så er du allerede på vej - selvom det ikke er lykkedes helt endnu. Tag til ting, der interesserer dig, også nye ting, du kunne få interesse i eller hvor du ved, at der er store chancer for at møde nogen, som du kan relatere til. Invitér til at mødes privat og dykke mere ned i interessen eller en gang mad før en bytur - det kan være 1-3 personer, så der er mulighed for at få talt og lære hinanden at kende.
Det kan kræve mod at være den der tager initiativ, man kan både få ja og nej...men jeg tænker, at det kunne være det der kan sætte gang i flere fællesskaber med flere venner - eller en kæreste, hvis du sætter dit fokus på det. Jeg håber, du kan bruge mine tanker og forslag.
Mange hilsner og tanker BørneTelefonen