Mor med stress

Hej børnetelefonen.

Jeg er en pige på 15 år som har det svært for tiden.

Min mor er gået ned med stress pga. Hendes arbejde for mange måneder siden og jeg kan ikke se at det bliver bedre.

Hendes humør svinger rigtig meget og der er nogle gange hvor hun bare virker træt af altid og slet ikke gider snakke med mig… Hun vil ingengang spille et spil med mig fordi hun ikke “gider” Jeg er begyndt for noget tid siden at blive ret irriteret på hende og tænker på hvorfor hun ikke bare kan tage sig sammen og blive en normal sød mor som jeg havde engang..:/

Jeg kan ikke snakke med min far om det og vi er bare generalt bare en familie som snakker om problemer. Min far kan jeg heller ikke snakke med. Han er meget selvoptaget synes jeg og han kan godt lide at snakke om sig selv. Hvis der er sket noget i mit som jeg vil fortælle til typisk aftensmad så kan han sige: nå og okay, og så hurtigt få samtalen til at handle om hvordan hele HANS dag er gået med.

Han er også meget aggresiv føler jeg og meget arrogant og fastbesluttet på sine meninger hvilket gør at vi hurtigt kan komme op i diskutioner… Jeg kan ikke lide at spise aftensmad med mine forældre fordi de sidder bare og snakker om alle problemer og jeg kan ikke huske sidste gang det har været noget positivt.

Jeg får lyst til at græde indeni, men jeg er ret god til at putte en fasade udenpå så folk ikke ser det.. jeg tænker tit på hvordan det ville være at skifte familie og “starte på en frisk”.

Jeg kan ikke snakke med min klasselærer om det. Jeg føler heller ikke at jeg kan snakke med mine veninder om det. Og familien kan jeg heller ikke snakke med!..

Jeg har haft en spiseforstyrrelse i 7-8 klasse også og det har ikke gjort det med at snakke familien nemmere…

Jeg er bare så ked af det hele tiden og tårene de triller ned af mine kinder imens jeg skriver det her.

Jeg har ikke lyst til at leve mere. Jeg vil bare gerne være normal og have en normal familie.

Vil i ikke nok hjælpe mig?!

Hilsen M

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det kan være rigtigt svært at have forældre, som er ramt af stress. Det påvirker din mor og det påvirker hele familien. Du savner din mor, som hun er når stress ikke overvælder hende. Det er helt normale og forståelige følelser og savn, du fortæller om. Der er en ubalance i din familie fordi din mor er ramt af stress, og dét reagerer familien på. I reagerer forskelligt fordi I er forskellige.

Når man er barn, har man brug for, at ens forældre passer på en, interesserer sig for en og støtter en - og dét overskud er der ikke helt i din familie for tiden. Det er muligt, at dine forældre skal have lidt hjælp til at se, at du også har brug for, at de er der for dig. Det er også muligt, at de godt véd, du har brug for dem - men at de afviser fordi, de ikke lige magter det, og har det dårligt med at vide, at de ikke rigtigt kan være der for dig.

At være ramt af stress er hårdt. Den der er ramt, har brug for hjælp og det har familien også. Dét får din mor forhåbentlig af et system omkring hende? Stress kan føre andre besværligheder med sig, som man ikke kan se udvendig på personen, men som er indvendig i personen. Derfor kan man godt nogle gange blive lidt irriteret og tænke, at personen "bare" kan tage sig sammen - men sådan fungerer det ikke, når man er ramt. Det fornemmer jeg også, at du ved. Alligevel har du brug for din mor - og det er helt ok.

Når een i familien er ramt af sygdom, er alle i familien berørt. Du har ret til at sige, hvordan du har det og du har ret til at sige, hvordan du ønsker, det skal være. Og dine forældre skla lyttet til dig, selv om de måske ikke selv har kræfter til at ændre på situationen. Måske kan du sætte dig hen hos din mor, give hende et kram og fortælle hende, hvordan din dag har været. Vise hende, at du har brug for at hun lytter, giver et kram - måske vil det hjælpe jer lidt. Det kan også være at sidde og se en film sammen. Lave mad eller bage sammen. Lakere negle sammen. Gå en lille tur. Måske er der andre ting, du og din mor kan komme i tanker om, som I kan gøre sammen. Måske kræver det med at spille lidt for meget, så det er noget I skal vente med til din mor har det bedre? Mon det vil være noget, I kunne gøre sammen?

En familie kan godt få hjælp til at få det bedre. Dén kommune, I bor i, tilbyder gratis  rådgivning til familier. Din familie kan kontakte kommunen og få råd om, hvordan I kan I kan få det bedre, selvom mor er ramt af stress. Både du og dine forældre kan ringe og spørge kommunen om, hvilke muligheder der er.

Du fortæller, at du nogle gange får lyst til at starte på en frisk i en ny familie. Dét kan jeg godt forstå. Det er helt forståeligt at tænke sådan, når tingene bliver uoverskuelige - men jeg tænker, det mere er et udtryk for, at du er ved at køre træt end at du faktisk ønsker at skifte dine forældre ud med nogle andre? At du savner den familie I var, inden stressen ramte din mor. Du vil altid være dine forældres barn og de vil holde af dig og ønske at støtte dig det bedste, de kan. Dét er min erfaring i forhold til børn og forældre. Det betyder ikke, at man ikke skal søge hjælp, når man har brug for det.

Det kan godt være, at du har brug for at være mere hos andre i et stykke tid. Det kan være hos andre i familien, måske bedsteforældre eller være mere hos veninderne. Vil det være en idé, du kan dele med dine forældre eller fx med dine bedsteforældre, måske andre i familien/vennekredsen (tanter, onkler, veninders forældre)?

Du kan overveje at vise dine forældre dit brev og mit svar, og på dén måde invitere dem til, at I taler om situationen og taler om, hvordan I sammen kan gør nogle ting, der hjælper jer eller får den støtte, I har brug for. Dine forældre kan også ringe til vores ForældreTelefon på 35555557, det er gratis og anonymt.

Jeg håber, mit svar giver dig en tro på, at det kan blive bedre og nogle idéer til, hvad du kan gøre. Jeg ønsker det bedste for dig og din familie.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.