Brev
Mobning
Hej børne telefonen
jeg er en pige på 10 år og jeg bliver mobbet fordi at jeg er så tyk og de tager mine penge og siger at jeg har ikke bro for mere mad
og norge jeg har idræt tager de mit tøj
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år.
Tak for dit brev. Hvor er det godt og modigt, at du har skrevet. Det er hårdt at blive mobbet og jeg vil gerne hjælpe dig. Mobning er meget alvorligt og skal stoppes.
Du skriver, at du er blevet mobbet fordi du er tyk. Nogen tager dine penge og tøj når du har idræt. Jeg ville ønske, at du allerede havde fået noget hjælp. Det kræver mange kræfter at stå imod det, som du er udsat for.
Der er ikke noget i vejen med dig og det er aldrig din skyld, at nogen mobber dig.  Dem der mobber gør det tit fordi de selv er usikre og skal prøve at være seje. Uanset hvad, er det ikke i orden at mobbe.
Når der foregår mobning blandt børn, er det de voksne, der skal hjælpe med løse det. Derfor er det vigtigt, at du fortæller det til din lærer og dine forældre. Jeg ved det kan kræve mod at tale med nogen om det.
Du kunne måske spørge din mor om I kunne gå en tur, da der er noget du gerne vil snakke med hende om.  Det kan også være en idé at skrive det i en besked, hvis det er nemmere?
Du har allerede vist stor mod ved at skrive til BørneTelefonen. Super sejt. Hvis du syntes det er svært at tale om, kan jeg godt forstå det. Så kunne du måske vise dit fine brev og mit svar, til din lærer, mor eller far.
De kunne på den måde hjælpe dig videre. Din lærer skal hjælpe dig, og gøre noget for at mobningen stopper. Ellers kan man tale med skolelederen om det, så der kommer hjælp til.
Jeg tænker, at  de vil syntes du er mega sej, at du beder om hjælp.
Alle skoler har en mobbepolitik og de SKAL gøre noget, hvis de ved at nogen bliver mobbet. Derfor er det vigtigt din lærer får det at vide. Hvis dine forældre kender til mobningen, kunne de måske også hjælpe dig med at sige det til læreren. Du kan også læse gode råde om mobning på: Mobning
Nogle skoler har også en AKT- lærer eller en sundhedsplejerske, som børn kan snakke med, hvis der er mobning i klassen.
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111, så er vi klar til at lytte og hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen