Brev
Mit liv stinker
Hej..
Jeg er en pige på 13, som har det meget svært både i skolen og derhjemme..
Det her bliver muligvis et langt brev. Jeg har så utroligt meget der fylder, som jeg ikke kan komme af med. Har ingen at sige det til, ikke længere..
1. Der er en pige fra min klasse, som altid har haft noget imod mig. Hun har mobbet mig i flere år.. Ingen kan forstå hvor svært jeg har det med hende, for alle elsker hende. Hun er super sød mod alle, lige bortset fra mig. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg har gjort hende. Det er virkelig svært. Er altid bange for hvad jeg gør eller siger, når hun er der..
2. I fjerde klasse startede der en dreng i vores klasse, vi blev virkelig gode venner.. Nu bliver han hele tiden sur på mig. Han siger det er noget med en stor løgn jeg engang fortalte (jeg aner intet om nogen løgn) men han kan ikke engang huske hvad jeg har løjet om..
Der kan gå to uger hvor han er sur, så beder han om tilgivelse, jeg tilgiver ham, en uge efter er han mega sur igen.. Det er svært for jeg kan virkelig godt lide ham og jeg kan ikke undvære ham (når han ikke er sur på mig) Han skriver også alt mulig ondt til mig, når han er sur: han skriver blandt andet, at jeg er ond, følelseskold, griner når andre græder m.m.
3. Sidste år startede der en ny pige i min klasse. Hun blev min bedste veninde.. (Hun blev selv mobbet på hendes gamle skole, så allerede der havde vi noget tilfælles) Men lige her igår blev hun mega sur på mig og skrev alle mulige grimme ting til mig. Hun vil overhovedet ikke komme i kontakt med mig.
Jeg har aldrig været så ked af det, som jeg er nu.. Hun var det bedste der nogensinde er sket for mig.. Hun kender også (næsten) alle mine hemmeligheder, så er virkelig bange for at hun vil fortælle dem videre..
4. Mine forældre.. Ja.. Jeg kan OVERHOVEDET IKKE snakke med dem. Jeg har brugt over 5 år på at fortælle det med hende fra klassen der mobbede mig (skrev 1.) og jeg har stadig ikke fortalt det hele.. Jeg føler ikke at mine forældre gider mig.. Jeg har lyst til at flygte hjemmefra. Det er virkelig ubeskriveligt, for de har ikke på den måde gjort noget, måske er det problemet, de har intet gjort..
5. Jeg får heller ikke sovet særlig meget, for når jeg virkelig er uvenner med nogen, så får jeg mareridt om dem: altså at de vil slå mig ihjel på de mest uhyggelige måder. Er virkelig bange for at de en dag vil gøre det, derfor har jeg lyst til at tage livet af mig selv, så de ikke gør det først..
6. Jeg får ofte at vide, at jeg er følelseskold. Jeg græder ofte når jeg er alene, men jeg kan ikke lide at gøre det foran andre, jeg føler mig svag hvis jeg gør det.. Min mor har selv sagt det til mig flere gange, hun syntes jeg er iskold.. Ja, jeg har måske problemer med at vise følelser, men tro mig, jeg har så mange følelser, at jeg ikke kan holde det ud længere..
Jeg håber virkelig, at I vil læse det her. Det er måske lidt svært at sætte sig ind i og nok også lidt svært at svare på.. Det er også virkelig svært at forklare. Kan ikke rigtig få alle detaljer med og det virker måske heller ikke så slemt, men alt dette fylder helt vildt meget..
Hilsen “hende den iskolde”
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Jeg vil starte med at sige at du helt sikkert ikke er "iskold"! Hvis du var det, så ville du ikke kunne skrive sådan et følsomt og eftertænksomt brev, som du har skrevet herind. Nogen gange viser man ikke følelser for at passe på sig selv, fordi man er blevet såret mange gange. Mon det er sådan du har det?
Det lyder godt nok ikke rart, at du blive mobbet, at dine forældre ikke lytter og at du får mareridt. Jeg vil rose dig rigtig meget for at opsøge hjælp her hos BørneTelefonen. Det giver mig troen på, at du vil blive ved med at prøve at få den rette hjælp fra de voksne omkring dig.
Det skal altid tages alvorligt når der er mobing i en skoleklasse. Det er lærerne, der er skal hjælpe med at få det stoppet. Mit råd vil være at tage en snak med en af dine lærere omkring mobningen. Måske skal det være noget, der skal sættes særligt fokus på i en periode i klassen. Det lyder også som om, at nogen i klassen ville have godt af, at I også snakker om, hvordan man skriver sms'er i en pæn tone til hinanden. Og hvad der er okay at skrive i en sms og hvad der ikke er.
Jeg synes også, at du, hvis du ikke allerede har gjort det, skal tage en snak med din bedste veninde, og undersøge, hvad det er hun er blevet så vred over? Det kan være der er tale om en misforståelse, for det lyder ikke til at du ved, hvad det var hun blev så gal over? Kan du lave en aftale med hende efter skole eller ringe og snakke med hende. Jeg tror det er bedst, at I snakker sammen - så I kan undgå misforståelser. Måske vil det også være en idé med din ven?
Hvis du bliver ved med at gå at være ked af det i skolen og derhjemme, så synes jeg du skal tale med en af dine lærere og fortælle at du er trist og har det dårligt. Du kan måske også spørge om du kan komme til en samtale hos skolepsykologen. Vil det være en hjælp til at finde ud af, hvad der skal til, for at du får det bedre?
Jeg vil anbefale dig at printe eller vise dit brev og mit svar, til en lærer på skolen eller en anden sød voksen. Jeg mener, at der er nogle ansvarsfulde voksne, der skal inddrages og har pligt til hjælpe dig til at få det bedre.
Du er også altid meget velkommen til at ringe eller skrive til os på 116111, for at tale mere om de ting der er svære - eller hvis du blot har lyst til at hygge snakke lidt med en sød voksen, for at komme i bedre humør, en dag du er ked af det.
Mange knus og kærlige hilsner fra
BørneTelefonen