Mit liv er et helvede..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at især din skolegang igennem lange perioder har været svær. Du beskriver meget klart eksempler på episoder, der ikke har været rare for dig at være i, så der er ikke noget at sige til, at du fældede tårer, da du satte dig ned og skrev brevet. Vi har allesammen brug for at føle os velkomne og accepterede i de fælleskaber, vi indgår i. Gør vi ikke det, så tærer det på os alle. Derfor er det også bare så godt, at du har skrevet for at få hjælp til nogle ideer om, hvad du kan gøre...

Som jeg ser det, er der flere forskellige områder i dit liv, hvor du har brug for, at der sker forandringer... For det første er der selvfølgelig skoletiden og forholdet til de andre i klassen, men derudover tænker jeg, at det også kunne være godt at få ændret på forholdet til din mor og måske også til din veninde, der desværre flyttede fra vejen..?

Jeg vil her i brevet prøve at komme med nogle forskellige forslag, og så vil jeg i øvrigt opfordre dig til at søge lidt mere direkte rådgivning - fx på BørneTelefonen, hvis du har brug for at få vende forslagene eller høre om rådgiveren har andre ideer, som du synes bedre om.

Først og fremmest, synes jeg ikke, du skal klare alt det her på egen hånd. Når man står i svære situationer, så bliver det altid lettere, hvis man har nogen ved sin side, som gerne vil støtte en. Så jeg tænker på, om du kan komme i tanker om en eller anden person, du kender, som du gerne ville have til at hjælpe dig..?

Det kunne måske være en af dine forældre..? - Måske ville din mor blive glad og lettet over, hvis du turde betro dig til hende? Eller måske kunne en af dine bedsteforældre hjælpe dig med at få snakket med dine forældre..? Men det behøver ikke være en fra din familie, hvis bare det er en person, du godt kan lide, og som du har mulighed for at kontakte... Lærerne i din klassen har jo som en af deres fornemmeste opgaver at sørge for, at eleverne har det godt i skolen. Måske kunne du gå til en af dem og fortælle, hvordan du har det..? Eller måske til skolens sundhedsplejerske..?

Hvis du synes, det er svært at få fortalt om dine tanker, så kunne du måske vise dit brev til BørneBrevkassen til den person, du vælger at betro dig til..? For jeg synes, det brev så fint beskriver nogle af de ting, som du kæmper med og som du har brug for hjælp til. På den måde kunne personen få en ide om, at tiden er inde til at få ændret på tingene... (Det kan sommetider gøre det lidt lettere at få taget hul på noget svært, hvis man skriver det i stedet for at skulle sige det ansigt til ansigt...)

Mht. skolen så tænker jeg, at du/I skal overveje, om du/I tror på, at det kan blive godt i din nuværende klasse. Eller om du evt. skal overveje at tage 9. klasse på en anden skole..? Du ved jo fra tidligere, at det kan være hårdt at skifte skole, men det kan sagtens være den rigtige løsning alligevel. (Nyere undersøgelser viser, at 60 % af dem, der skifter skole pga. dårlig trivsel, faktisk får det bedre på den nye skole...)

Måske ville det være lettere for dig at starte forfra og åbne op, hvis du fik lejlighed til at begynde forfra..?

Jeg ved ikke, om det økonomisk ville kunne lade sig gøre (eller om du ville have lyst til det), men for en del unge så kan et år på efterskole betyde utrolig meget. På mange efterskoler opstår der et godt sammenhold, og jeg har hørt fra mange, at de på en efterskole har fået nye, tætte venner, som de også bagefter holder kontakt til. Hvis der stadig er ledige pladser at få til næste skoleår, kunne det måske være en mulighed..?

I forhold til din gode veninde, der tidligere boede på vejen, så er jeg lidt i tvivl, om I helt har mistet kontakten..? Men i hvert fald så er det jo mange muligheder for at genoptage den/ styrke den, fx. gennem de sociale medier- Facebook eller via skype/ msn..

- Måske kunne du også kontakte hende og fortælle hende om nogle af de tanker, du har gjort dig og fortælle hende, at du savner hende meget..?

Hvis du ringer til BørneTelefonen og snakker med en rådgiver, så kan rådgiveren måske også hjælpe dig med at undersøge, om der er særlige tilbud til unge i din kommune, der ligesom dig føler sig ensomme. Det har man nemlig nogen steder (især i større byer). Nummeret er 116 111- det er gratis, og du er helt anonym.

Jeg sender dig de kærligste tanker,
BørneBrevkassen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.