Mit liv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år,

Mange 1000 tak for dit brev.

Du spørger, hvordan du får venner, og hvordan du får et
bedre forhold til din mor. Det er nogle rigtig kloge spørgsmål, fordi det
samtidig er en måde at finde ud af, hvordan du kan få andre til at behandle dig
ordentligt. For det gør de bestemt ikke lige nu.

Mit svar er langt, for der står mange vigtige ting i dit
brev, som jeg gerne vil svare på. Håber det er ok for dig?

Dårlig venne-kultur i din skole

Det er en rigtig dårlig oplevelse du har haft med pigen fra
din skole, der svigtede din tillid og fortalte de ting du havde betroet hende,
til (alle) andre. Det var helt utroligt tarveligt gjort!

Mon ikke der er andre i klassen, der tænker, at det var
utroligt tarveligt, men ikke tør sige det? For det lyder som om, der er en rigtig
dårlig kultur i din klasse/skole, hvor man ikke behandler hinanden ordentligt.
Og hvor mange nok er bange for, at det kommer til at gå ud over dem næste gang.

Er der en lærer? En sundhedsplejerske? En AKT-lærer? Eller
en studievejleder, som du har tillid til? En som du kan fortælle, hvordan du
oplever det er i jeres klasse/skole, og hvad det gør ved dig? Skolelederen og
lærerne har pligt til, at sørge for, at det er rart for alle at være på skolen.

Hvis det er svært at finde en god måde, at fortælle det til
en voksen på skolen, så kan du evt. ringe til os på BørneTelefonen. Vi vil
meget gerne hjælpe dig med, at finde ud af hvem det vil være godt at fortælle
det til – og hvordan.

Hvor(dan) får du venner?

Du spurgte om, hvordan du får venner? Dit brev viser, at du
er en rigtig sød og klog pige, med nogle gode værdier. F.eks. har du en god ven,
som du er bekymret for, fordi han ryger hash, og du kalder ikke andre grimme
ting, selvom de behandler dig rigtig dårligt. Du har altså nogle virkelig gode
menneskelige egenskaber; Og du både har, og har haft, venner og veninder i dit
liv.

Så du ved godt hvordan man får venner! Og er selv en rigtig
god en ven!

Jeg tror problemet er det dårlige psykiske miljø i skolen, som
gør alle utrygge. Nogen reagerer ved at behandle andre dårligt, gøre nar, se
ned på og udelukke (mobbe). Og du (og andre) lider under deres tarvelige og dårlige
adfærd. I sådan et miljø, er det svært at få rigtige venner. Samtidig er du (naturligvis)
blevet lidt usikker, fordi du har oplevet, at blive stukket i ryggen af en du
stolede på.

Alt det fortæller noget om, hvad du har oplevet, men ikke noget
om dine evner til at få venner!

Jeg tænker på, om der er flere steder end skolen, du kan få
venner? Måske på ungdomsskolen? Deres kurser er gratis, og der er mange
spændende ting man kan gå til. Nogen steder tilbyder de også fitness og
styrketræning. Måske går du allerede til en fritidsaktivitet? Eller i en
ungdomsklub?

Din studievejleder kan fortælle, hvilke gratis muligheder
der er for unge, der hvor du bor. Du har så mange fine kvaliteter, så når det
sociale miljø er i orden, skal du nok få både gode venner og veninder, der
behandler dig og andre ordentligt!

Hvordan får du og din mor et bedre
forhold?

Det er tydeligt, at du er en meget omsorgsfuld, sød,
positiv, kærlig og sjov pige. Og det er rigtig godt, at du sammen med din far, kan
være den dejlige pige, som det er så tydeligt, at du er! Det er også rigtig dejligt,
at han sender dig penge, og at han tænker på dig når I ikke er sammen.

Dit forhold til din mor er anderledes, og jeg kan godt
forstå, at du gerne vil have et bedre forhold til hende. Det er bare ikke noget
du kan gøre alene. Din mor skal også bidrage.

Hvad mon hun tænker om jeres forhold? Tror du også gerne
hun ville have det blev anderledes?

Har du prøvet at fortælle din mor, at du savner hende og
gerne vil have et bedre forhold til hende? At du f.eks. bliver rigtig ked af
det, når hun afviser dig? At du bliver ked af at du bare får besked på at gå
ind på dit værelse, når du spørger hvorfor du ikke skal med i biografen? At du
bliver ked af det og føler hun glemmer dig, når hun husker alle andres navne på
bowlinglisten, undtagen dit? At det gør ondt, at hun ikke forsvarer dig, når
hun hører din storebror taler grimt om dig? Og at du føler dig ensom, også
derhjemme?

Hvad tror du der ville ske, hvis du fortalte hende det?

Mon hun ville lytte og forstå? Ville hun blive glad for, at
du fortalte det, fordi hun ikke selv havde opdaget hvor svært det var for dig? Ville
I kunne sætte jer ned, og tale om hvordan I sammen kunne gøre tingene bedre for
dig?

Hvis du gerne vil fortælle hende det, men syntes det er
svært, så kan du måske skrive det til hende i et brev? Du er god til at skrive
klart og tydeligt. Eller måske har du en moster eller mormor eller andre, som
kan hjælpe dig med at forklare din mor, hvordan du har det?

Mon min fornemmelse er rigtig eller
forkert?

Det næste jeg skriver kan måske gøre dig lidt ked af det? Enten
fordi det er ”rigtigt”, og du så bliver ked af, at mærke det er sådan det er?
Eller fordi det er ”forkert”, og du så bliver ked af, at jeg kan tro det er
sådan?

Men jeg skriver det, fordi det måske kan det hjælpe dig til
at blive klogere på hvad, der er godt for dig at gøre. For at få et bedre
forhold til din mor, og for at få det bedre der hjemme. Det håber jeg er ok.

Når jeg læser dit brev, får jeg en lille fornemmelse af
noget mere. Selvom du ikke skriver det, så lyder det for mig, som om din mor har
glemt, at hun har ansvaret for at give dig tryghed og omsorg, og skal lytte,
hjælpe og passe godt på dig? Og at hun har et ekstra stort ansvar, fordi hendes
kæreste er alkoholiker. Alkoholproblemer har nemlig mange synlige og ”usynlige”
konsekvenser - for ALLE i familien.

Hvis du tænker, at min fornemmelse er forkert, så er det
bare godt! Så er det mig fornemmer forkert. For det er kun dig, der ved hvordan
det er!

Men HVIS du tænker, at min fornemmelse er lidt rigtigt, så
skal nogen voksne måske hjælpe med, at minde din mor om ansvaret. Og måske har hun
også brug for lidt hjælp, til at lave om på tingene?

Du kan få hjælp flere steder

Der er flere steder du kan få hjælp. Enten alene eller
sammen med din mor. Du kan f.eks. ringe, chatte eller sms’se med os på
BørneTelefonen 116 111. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig. Din mor er også altid
velkommen til at ringe til os på ForældreTelefonen 3555 5557, hvor hun kan tale
med en forældrerådgiver

Du kan også få hjælp hos din kommune. De har en gratis og anonym
rådgivning, der er åben for alle. Du finder kontaktoplysningerne på kommunens
hjemmeside, eller ved at ringe til kommunen og spørge. De ved en masse om de
problemer, der kan være i en skilsmissefamilie, og om de problemer det giver
for alle, når der er en alkoholiker i hjemmet. Hvis du tror din mor har lyst,
kan I kontakte rådgivningen sammen – men du kan også kontakte dem alene.

Uanset hvad, så husk at du altid er velkommen til at
kontakte os. Hvis du ringer, sms’er eller chatter så kan det være lidt lettere,
fordi man så kan stille hinanden spørgsmål under vejs.

Bedste ønsker og håb til dig

Jeg håber du har kunnet bruge mit svar? At det var ok, jeg
fortalte dig om min fornemmelse? Og at du snart får flere steder, hvor du trygt
kan folde dig ud, som den dejlige pige du er!

Et stort varmt kram til dig fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.