Mistet lysten

Hej børnetelefonen

Jeg er en pige som lige er fyldt 14.

Da jeg gik i 3. Klasse begyndte jeg at blive mobbet og holdt uden for fællesskabet og senere var jeg helt alene. Jeg gik altid alene i frikvartererne og blev sparket og slået af alle fra min klasse.

Da sommerferien nærmede sig i 5 klasse skiftede jeg skole og vi flyttede til en anden by langt væk.

Siden den gang er jeg ikke blevet mobbet. Jeg har haft nogle “veninder” i 1 år men på et tidspunkt fandt jeg ud af de ikke kunne lide mig og skrev grimt om mig i nogle andre chatte de havde så jeg fandt nogle andre at være sammen med.

Idag har jeg nogle at gå sammen med i skolen med jeg bliver altid valgt til sidst når vi skal lave gruppe arbejde og jeg føler aldig jeg dur til noget.

Jeg har mistet lysten til at leve og ved ikke hvad jeg skal gør. Jeg græder mig selv i søvn næsten hver aften og tænker på hvordan verden ville være så god uden mig.

Jeg har også været til psykolog 3 gange men der fik jeg at vide jeg så mig bedre end jeg egentlig var.

Kort sagt jeg føler jeg er alene i verden og har ingen at snakke med, og jeg har mest bare lyst til at dø..

Håber I kan hjælpe mig/fortælle hvad jeg kan gøre

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Jeg er rigtig glad for, at du valgte at skrive herind. For de tanker, du går rundt med, skal man nemlig slet ikke gå rundt med alene. De skal deles. Tak fordi at du havde modet til at dele dem. Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig med nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Som andre børn og unge, der har det svært, har du desværre også haft en fortid med mobning. Mobning kan gøre, at man bliver usikker på, om man er god nok, som man er. Når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at du indeholder en masse gode egenskaber, der kan hjælpe dig fremover. Den vigtigste egenskab er, at du er så god til at sætte ord dine tanker og følelser. Det vil gøre det meget nemmere for dem, der skal hjælpe dig. Og på den måde vil du hurtigt kunne opdage, at du får det bedre – præcis som du har fortjent.

Andre, der går rundt med nogle af de samme tanker som dig, har fortalt, hvor meget energi de hver dag bruger på at holde det skjult. Måske ved de ikke, hvem de kan snakke med. Og måske ved de ikke, hvordan de skal få det sagt. Er det noget, du kan genkende fra din egen situation? Hvis det er, skal du vide, at det altid er en god idé at fortælle andre om det, der er svært. Og at der findes flere måder, man kan fortælle det på end bare at sige det.

Ved dine forældre, hvordan du har det? Er der nogen af dine lærere, der ved, hvad du kæmper med? Dine forældre og dine lærere er nemlig nogle af de allernærmeste til at kunne støtte dig, når det bliver svært. De vil kunne sørge for, at du både får støtte og opbakning hjemme og i skolen. Måske er det uoverskueligt for dig at skulle fortælle dine forældre eller din lærer om de ting, der er svære at fortælle om? Her kan du overveje at starte med at vise dem dit brev her til brevkassen – måske sammen med mit svar. Dit brev kan nemlig blive en rigtig god indledning til en snak, der kan hjælpe dig.

Det lyder ikke som om, at den psykolog du gik hos, var en god oplevelse for dig. Jeg tror at det skyldes, at han eller hun ikke var god til at forklare dig, hvad han eller hun mente. Heldigvis er psykologer lige så forskellige som alle andre mennesker, og jeg er sikker på, at der også kan findes en psykolog, der lytter til dig og støtter dig. Og som er god til at forklare og hjælpe dig til at få det bedre. Du har ret til at bede om en anden psykolog, og jeg ved fra andre unge, at det ofte hjælper at skifte psykolog, hvis man ikke føler, at man bliver forstået eller taget alvorligt.

Jeg håber, du har fået nogle idéer, du har lyst til at afprøve. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.