Brev
Mister min eneste veninde
Hej.
Jeg er en pige på 14 år som har et problem.
For nogle måneder siden rejste mig og min familie til USA hvor vi skal bo i et halvt år.
Jeg har en veninde hjemme i Danmark som er mit et og alt. Vi har været bedste venner i ca. 3 år.
Men siden jeg flyttede har hun dannet en helt ny vennekreds, som jeg virkelig ikke kan have (har været sammen med dem mange gange før, og har virkelig prøvet at give dem en chance) + fået en ny bedste veninde.
Jeg ser hele tiden at de ligger noget op sammen på Instagram, facebook, Snapchat mm. Og hver gang jeg ser det bliver jeg virkelig ked af det.
Jeg har ligesom prøvet at være i alle klikkerne der er i vores klasse og der er ikke andre jeg klinger med end min beste veninde.
Jeg prøver stadig at minde hende om at jeg snart kommer hjem og at jeg savner hende, og hun svarer også at hun savner mig, men jeg føler lidt at hun ikke har brug for mig mere.
Samtidig går jeg i skole herovre, og har ikke for alvor nogle venner. Jeg har nogle at spise med og sådan, men føler mig ensom når jeg er herovre og tænker på at min veninde bare har det fint(hun ser gladere ud end aldrig før på videoerne og billederne på de sociale medier).
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg gør. Jeg er bare så trist i skolen og generelt.
Skal jeg skrive til hende om det? Og hvad skal jeg gøre?
Kh mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 14 år,
Det er dejligt, at du skriver til BørneTelefonen, selvom du bor i USA. Jeg kan godt forstå alle dine bekymringer og følelser for, at din bedste veninde måske finder andre bedste veninder.
Jeg tænker, at det er rigtig øv for dig at have det sådan. Du skulle kunne give den max gas og nyde, mens du er i USA - det er så kort tid. Men jeg er godt klar over, at når man savner og kan se, at der er gang i en masse, man ikke er en del af hjemme i Danmark, så bliver det hele ekstra hårdt.
Har du mon fortalt din veninde, hvordan du har det? Jeg tænker, at din veninde finder sin måde at overleve på uden dig, mens du er væk, og det betyder ikke, at I ikke kan være tætte, når du kommer hjem.
Kunne du skrive et brev eller Skype til din veninde, hvor du fortalt helt ærligt, hvor svært det er se på, hvor meget sjov de har uden dig. Det betyder ikke, at de ikke skal have det sjovt og hygge sig, men det skal mere være en info til din veninde om dine følelser i det hele. Det kan godt lyde fjollet, men tit hjælper det at sige højt, hvordan man har det.
En anden øvelse for dig kunne være at prøve at have 1 god ting hver dag, som du fortalte om dit liv eller snap’ede om dit liv i USA, så du på den måde også prøver at se det gode i det, du oplever lige nu og dele din glæde med andre. Husk også at nyde tiden lidt mere end det ser ud til lige nu. Måske skal du gøre en indsats for at bliver venner med et par stykker i USA. Måske villed de være interesserede i at besøge dig, når du er tilbage i  Danmark og du ville få venskaber i USA, som er noget særligt for dig. Jeg tror nemlig, at der er mange hjemme i Danmark, som så gerne ville have den oplevelse som du har mulighed for lige nu.
Det er mega øv at savne, men jeg ved også fra andre, der har oplevet det samme som dig, at når de så er kommet tilbage til Danmark, er alt ved det gamle, og de fortryder alle deres bekymringer, og at de ikke bare var lidt mere tilstede i landet. Du kan komme hjem med nye oplevelser og erfaringer, som du måske ikke har syntes var særlige, da du var i USA, men når du er hjemme bliver det tydeligere for digog nok også for andre.
Jeg forstår dig virkelig, men du kan desværre ikke være en del af det hjemme i Danmark på samme måde, som hvis du var fysisk tilstede, og du kommer til at bruge alt for mange kræfter på at tænke eller være ked af noget, som du ingen indflydelse har på.
Måske kan det hjælpe dig at tænke, at tanken, om hvad der kan ske, tit er meget værre end virkeligheden.
Kunne du snakke med dine forældre om, hvordan du har det, så de ved, at det ikke er nemt for dig lige nu. I kunne måske sammen finde en plan for, hvordan du fik det bedre og blev sat lidt fri at dine tanker. Det kunne være, at I kunne finde en dato for en rejse hjem til Danmark for dig, så du havde det at se frem til eller finde ud af, om din veninde kunne komme over og besøge dig, eller måske hvis det er rigtig slemt for dig, kunne du komme hjem og bo hos noget familie indtil dine forældre var færdige med USA. Det er vigtigt, at dine forældre ved, hvordan du har det for at kunne hjælpe dig.
Jeg håber af hele mit hjerte, du finder ro med dine tanker og følelser for din bedste veninde.
Kærlig hilsen BørneTelefonen