Mine venner efterlader mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år!

Du beskriver lige præcis det betydningsfulde ved at have gode venskaber: når vi er sammen er alting godt og når vi må tage afsked, føles det som et tomrum. Tænk, at have dén betydning for et andet menneske, at det gør en forskel, om vi er der eller ej!

Jeg véd godt, at dét kan du måske ikke bruge til noget lige nu - men jeg tænker, at du kan bruge dine gode erfaringer til at komme videre i dit liv. Det er helt okay at savne, når vi mister noget der var betydningsfuldt, Det vidner om, I har holdt meget af hinanden og ja, sikkert stadig gør det. Det er også okay at komme videre - og det skal du også på et tidspunkt.

Der er ikke noget i vejen for, at du holder kontakten til vennerne, som er startet på efterskole - men ligesom der sker mange nye ting for dem, sker der også nye ting for dig, når du åbner dine øjne og ser efter det. Det kan være, at der kommer nye elever i jeres 9. klasse, som kan blive til nye gode venner for dig?

Det kan være, at du skal undersøge muligheden for at gå til nogle ting i fritiden og dér møde nye, som du kan blive nye gode venner med.

Det kan være, at du kan få fritidsjob dér, hvor du bor og dér møde nye, som du kan blive nye gode venner med.

Hvis du laver andre ting foruden at gå i skolen, er der lige pludselig mange steder, du kan møde nogen, som kan blive til gode venskaber - det kan ske, hvis du er åben for, at det kan ske.

Måske skal du huske på, at det tager tid at bygge et venskab op og at venskaber ikke behøver at ligne hinanden for at være gode venskaber. Det er muligt, at du med nogle nye unge mennesker bygger nogle helt andre venskaber op end du havde med de to, der nu er på efterskole.

Og så skal du give dig selv tid. Det er helt ok at savne og være ked af det, når hverdagen nu ser anderledes ud. Livet er fyldt med gode øjeblikke, men også tidrsrum, hvor det føles svært og hvor man skal igennem en periode, der giver nye muligheder. Det oplever vi alle og er en del af det at være menneske. Fortæl evt. dem på efterskolen, hvor meget de betyder for dig og så kan I forhåbentlig ses engang imellem, når de er hjemme på weekend? Og prøv så at møde din nye hverdag med åbent sind og se de nye muligheder, der venter for dig. Det nye skoleår er lige startet, så det skal have lidt tid. Du er en sød pige og langsomt tror jeg du vil finde en hverdag, hvor du igen kan trives. Det håber jeg for dig.

Måske kan du bruge mine idéer til noget. Måske får du selv nogle helt andre idéer, som dur bedre for dig. Det er helt okay. Bare du finder dine kræfter til at se dine muligheder. Det håber jeg for dig.  Du kan overveje at vise dit brev og mit svar til din mor eller din far eller en anden voksen, som du stoler på. Det kan måske føles meget godt, at en voksen véd, hvordan du har det, så vedkommende kan støtte dig dér, hvor du er. Dét kan du tænke over.

Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke!

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.