Mine veninder er ligeglade

Hej

Jeg er en pige på 13 år, mine to bedste veninder og jeg har været sammen hele weekenden. Vi har altid haft det rigtig godt sammen, men i den sidste uge, har de ikke snakket til mig, de har ignorert mig.

Hvis jeg skriver til dem hvordan jeg har det, så har de bare lagt skylden på mig.

Mine to bedste veninder går i B klassen og jeg går i A klassen. Men vi har gået i samme klasse engang.

En af mine veninder har en kæreste, hun er sammen med ham hele tiden, og det gør mig så ked af det, for hun gider ikke være sammen med mig

De har været sammen i ejn måned nu, men hun siger bare at jeg er mindst ligeså meget sammen med min kæreste… Men det er jeg overhovet ikke, jeg kommer hen og snakker med hende hvert frikvarter men hun ignorere mig og er sammen med sin kæreste.

Det er skide irreterende og jeg er helt alene i skolen.

Jeg gider slet ikke være veninder med hende mere.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Det er rigtig hårdt, når man pludselig føler sig udenfor og bliver ignoreret. Jeg kan godt forstå, at du er ked af det. Måske er du også vred over det?

Det er fint, at du har fortalt dem, hvordan du har det. Desværre afviser de dig ved at sige, at det er din egen skyld. Har du prøvet at spørge dem, hvad de mener med det? Mon de synes, du har gjort noget, som de ikke kan lide?

Du skriver, at I plejer at have det godt sammen. Derfor tænker jeg, at der må være sket noget mellem jer. Tit kommer konflikterne, fordi man har misforstået hinanden. Men misforståelser kan ryddes af vejen, hvis de kommer frem. Så det allerbedste er at få snakket sammen.

Mon ikke det kunne være rart for dig at få hjælp til snakken fra din lærer? Kunne du fortælle din lærer, hvad der er sket? Det kunne også være, at dine forældre kunne hjælpe dig?

Du skriver, at du slet ikke har lyst til at være veninde med den ene pige mere. Jeg kan godt forstå, du har det sådan lige nu, hvor du er vred og ked af det. Men jeg tror, at du alligevel godt kunne tænke dig, at I blev veninder alle tre igen. Det er nok derfor, du har skrevet brevet?

Når man får kæreste, kommer der tit et problem med veninderne. Kæresten tager tid, og den tid går fra veninderne. Det kan ikke være anderledes. Men igen er det vigtigt at få snakket om det. Og få fortalt hinanden, hvordan man godt kunne tænke sig at være sammen.

Du kan vælge at skrive til dine to veninder og fortælle dem, at du savner dem. Og at du godt kunne tænke dig, at I fik snakket om jeres venskab. Men tal med de voksne også – så de kan hjælpe jer, hvis konflikten ikke bliver løst.

Jeg håber, I får jeres gode venskab tilbage.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.