Mine forældre er virkelig stressede

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Tak for dit brev. Først vil jeg sige, at det på ingen måde er din eller dine søskendes skyld, at jeres forældre virker stressede. Du gør alt hvad du kan for at støtte og hjælpe dem – også med de dagligdags opgaver i hjemmet. Stress kan skyldes mange ting, men ens børn kan ikke give stress. Skyldfølelsen er helt normal – men der er ingen grund til, at du skal føle skyld. Det er også helt ok, når du sætter ord på dine bekymringer overfor dine forældre – også selvom du nogen gange bliver sur.

Du skriver, at dine forældre er stressede. Ved du, om de er blevet undersøgt for stress? Mange kan virke stressede overfor omgivelserne uden egentlig at have stress. For vi er alle i større eller mindre grad udsat for det, der hedder stress-faktorer. Fx er det en stress-faktor for dig at gå rundt og være bekymrede for dine forældre. Det vigtige er, hvordan vi håndterer stressfaktorerne. Du reagerer sundt ved at prøve at undersøge mere om stress og ved at skrive brevet her til brevkassen. Og hvis du derudover kunne finde fx en sød lærer du kunne dele dine tanker med, ville det være endnu bedre. Alvorlig stress over en længere periode kan godt give helbredsmæssige problemer. Lægen vil kunne hjælpe dine forældre med at afklare, om de har stress. Og lægen vil kunne hjælpe eller henvise til videre behandling. Måske kunne du foreslå dine forældre, at de tog forbi lægen?

Du skriver, at du ikke har oplevet dine forældre vise, hvor glade de er for hinanden. Det kan sagtens være, at de alligevel elsker hinanden. Måske viser de det bare kun, når de er alene sammen. Eller måske er de bare ikke typerne, der kysser og krammer hele tiden. Der kan være mange forskellige måder at være i et parforhold på.

Du ønsker mere sammenhold i din familie og at I lavede flere ting sammen. Det synes jeg, lyder som en rigtig god idé. Ved dine forældre og søskende, at du ønsker det? Hvis de ikke ved det, kunne det være rigtig godt at fortælle det til dem. Måske kunne du oven i købet have nogle gode idéer til, hvad I kunne lave sammen, som du kunne foreslå dem? Og måske skal nogle af tingene være 2-3 af jer, der laver noget sammen? Og andre ting kunne I måske lave alle sammen?

Jeg håber, du kan bruge mit svar og at du måske har lyst til at afprøve nogle af mine idéer. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.