Mine forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige

Du har givet dit brev overskriften ”Mine forældre”, og der er ingen tvivl om, at dine forældre er meget betydningsfulde for dig. Det gør mig ondt at læse, at dine modige forsøg på at tale med dem, og forklare hvordan du har det, ikke bliver mødt med kærlighed, forståelse og omsorg.

Du skal vide, at det indtryk jeg får fra dit brev er at du som sagt er utrolig modig, og ærlig, når du tør sige at du ikke føler dig elsket. Og jeg synes du er helt utrolig samvittighedsfuld, når du får det dårligt over at tænke negativt om dine forældre. Uanset hvad du har fået at vide fra dine forældre, så er du både et intelligent, venligt, positivt og godt menneske, fornemmer jeg.

Jeg er glad over at læse, at du også kan græde og ikke gemmer dine følelser af vejen – det er godt at reagere som du gør. Hvad angår spiseforstyrrelsen, så kan jeg ikke læse om du stadig lider af det? Jeg håber at du få hjælp med det, hvis du stadig har problemet?

Dine forældre har indirekte fortalt dig, at du ikke er ”normal”, fordi du ikke legede som andre. Jeg kan ikke ud fra dit brev læse at du er det mindste forkert – at man er anderledes end flertallet er jo ikke det samme som, at der er noget galt med én. Dine evner til at kommunikere synes jeg til gengæld virker som om de er meget over gennemsnittet: Du har jo både prøvet at få dine forældre i tale, og nu har du skrevet et langt brev til os, som fortæller en masse om dig.
Med dine evner til at mærke og kommunikere følelser tænker jeg, at du sagtens kunne have en ven/veninde.  Du har en alder nu, hvor man ikke leger med sine venner som da man var yngre, men mere bare snakker sammen. Det tror jeg du er god til, har jeg mon ret i det?

Jeg tror, at et socialt liv udenfor din familie kunne være dét, der får boostet dit selvværd, så du kan ryste alle de negative ord af dig, som du oplever at dine forældre har givet dig.
Du kan nok ikke lave så frygtelig meget om på dine forældre. Men hvis du havde et par venner, tror du så ikke, at det ville betyde lidt mindre hvad dine forældre mener og siger om dig? Hvad drømmer du mon selv om?

Da du har et kæmpestort mod indeni dig tror jeg på, at du godt kan skabe ændringer for dig selv. Fx tage kontakt til andre unge, hvis du gerne vil det? Det kunne være en person fra din klasse, eller fra det område du bor i - eller nogle du går til noget sammen med i fritiden. Jeg ved du skal overvinde dig selv, men du skal tror mig når jeg siger: Det med at ingen kan lide dig – det er kun indeni dit hoved. De skal bare have mulighed for at lære dig at kende, så finder de ud af, hvor god en ven de får i dig.

Mit håb vil være, at du også har mod på at finde en voksen, som du kan snakke med om de ting du fortæller i brevet. Uanset hvad, så har du brug for hjælp til den måde dine forældre er overfor dig. Det tænker jeg, at en god lærer eller anden god voksen kan støtte dig i, så dine forældre lærer dig at kende og respekterer dig som den dejlige pige du er.

Hvis du mangler at tale om, hvad det er du selv har lyst til skal ske, eller få nogle konkrete idéer til, hvordan man kan prøve at få venner, så synes jeg helt klart du skal ringe til os.

Held & lykke, og kærlig hilsen fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.