Brev
Min veninde har prøvet at begå selvmord
Hejsa.
Jeg er en pige på 12 år og går i 6. klasse.
Jeg har mange gode venner osv. Men en af mine veninder har det dsv. ikke så godt. Hun fortæller mig at hun har det dårligt med sig selv osv. og jeg har selvfølgelig sagt at hun ikke har nogen grund til at have det dårligt med sig selv !
Men så fortæller hun mig at hun har prøvet at begå selvmord et par gange .. ;( Det kommer helt bag på mig, og jeg vidste ikke hvad grunden kunne være ! Hun er aldrig blevet mobbet som sådan, men hun har været udsat for et drilleri engang hvor jeg også var indblandet.. Men der blev vi drillet sammen, og det varede ikke mere end et par dage før det var ovre.. – Men man kan selvfølgelig godt blive påvirket af det ?
Hun fortalte mig så at hendes grund var at hun følte sig alene .. :I Hvilket jeg slet ikke forstod, da hun både har mange venner i skolen og udenfor skolen ? Hun har kun fortalt det til mig, og jeg har ingen anelse om jeg skal sige det til nogen ! Det er ikke fordi hun presser mig til noget, men jeg er bange på hendes vegne, og vil kun have at hun skal have det godt !!
Så hvad syntes I jeg skal gøre ?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Hvor er det godt, du skriver herind for at høre, hvad du skal gøre for at hjælpe din veninde, der har det dårligt. Du er vel nok en god ven!
Jeg kan godt forstå, du er bekymret for din veninde. Selvmordstanker og selvmordsforsøg er ikke noget, nogen skal gå alene med, så derfor er det rigtigt godt og modigt, at hun har turdet fortælle det til dig. .
Jeg synes, du skal råde din veninde til at snakke med en lærer eller sine forældre. Du kan tilbyde at hjælpe hende med at fortælle det. Hvis hun ikke gør det, så tænker jeg, at det bedste vil være, hvis du selv taler med en voksen om det. Din veninde har brug for hjælp, og du ikke skal gå alene med viden om, at din veninde har det skidt og har forsøgt selvmord. Det er ikke at sladre, at sige det til en voksen, men noget du skal gøre fordi du er glad for din veninde, og fordi du ønsker, at hun har det godt.
Har du mon prøvet at spørge lidt mere ind til, hvorfor hun føler sig alene, og hvorfor hun er ked af det? Måske er det noget derhjemme, der gør at hun er ked af det? Jeg vil foreslå, at du siger til din veninde, at hun kan ringe, skrive eller sende sms til BørneTelefonen. Vi er vant til at tale med børn og unge, der har det svært, og vi vil meget gerne hjælpe din veninde. Måske vil det hjælpe hende, helt anonymt, at tale med en voksen om hvorfor hun går og er så ked af det. Hvis hun er lidt usikker, så kan du måske også tilbyde, at I prøver at ringe ind sammen. Det er der nogle gange nogle, der gør, da det kan være lettere, når man er to.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.