Brev
Min veninde har et problem, som SKAL løses.
Hej BB.
Jeg har en veninde som har et problem, som jeg er meget bekymret for, men hun vil ikke lade mig spørge hende, eller komme i nærheden af hende, når hun er trist. Dette emne jeg har valgt passer ikke rigtig med det, som jeg har brug for hjælp om, men det var det eneste jeg kunne vælge.
Denne her pige, som har et OK stort problem, har det ikke særlig godt med sig selv. Hun bla. niver sig selv, og ikke kan lide sig selv. altså hende krop, og den hun er og hendes udseende. hun er en urtolig smuk pige, men det synes hun ikke. Hun tror altid at hun er alene, men i virkeligheden er der rigtig mange som synes hun er virkelig sød og virkelig sjov, også drengene fra klassen.
Hun føler hun er ensom, og ingen i denne her verden kan lide den hun er. Det er utrolig svært at sige det til hende, når hun ikke vil have folk er i nærheden af hende. Hun er den slags pige som ikke kan lide at snakke med sine forældre, skolen, her på nettet, og lærerne. Hun holder det meget for sig selv, hvilket er okay, men hun virker som om hun har brug for hjælp.
hun har også haft en del selvmords tanker. Selv om hun har fortalt mig det for langtid siden, er jeg stadig bekymret for hende. Jeg har sagt til hende at der er ingen grund til at begå selvmord, fordi vi kan lide hende, og vi er der for hende ”no matter what”. Det er bare svært for hende at tro. og vi har svært ved at fortælle hende det, når vi ikke må sige noget til hende.
Jeg har virkelig brug for nogle råd som jeg kan gøre, som får hende i bedre humør. Hun ved desværre ikke at jeg skriver det. men jeg synes det er utroligt vigtigt at gøre noget ved det. Håber i vil svare 🙂
Hilsen en pige på 13.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år Tusind tak for dit brev, det gjorde mig rigtig glad at læse, om din omsorg for din veninde. At du har lyst til at hjælpe hende og være der for hende. Din veninde kan være glad for at have en ven som dig – og det virker også til, at hun sætter stor pris på jeres venskab, når hun betror sig til dig, også selv om det er længe siden hun sagde det med hendes selvmordstanker til dig.Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at føle at du hjælper hende, hvis du ikke må sige noget til hende. Når man er ung, lige som I er, så er man i fuld gang med at finde ud af hvem man er - og hvem man gerne vil være. Der er mange ting man skal tage stilling til omkring skolen, vennerne, uddannelse, kærester og sex. Mange bliver meget kritiske overfor sig selv og deres udseende, selvom det ikke er sådan andre ser på dem. Jeg er sikker på, at rigtig mange unge kan genkende det du beskriver omkring din veninde. Desværre er der mange unge som føler sig ensomme og har det meget dårligt med sig selv. I jeres alder er I jo i en periode af livet hvor meget ændrer sig hele tiden, og man er et sted i livet hvor man ikke er helt barn mere, men heller ikke voksen. Man kan ikke løse problemerne for andre, men man kan støtte ved at lytte og hjælpe med at få talt, om det der kan være svært.Jeg har et forslag til hvordan du og de andre veninder måske kan få jeres fælles veninde til åbne sig mere op omkring hendes problemer. Flyt fokus, så din veninde ikke føler sig presset til at fortælle om hendes problemer. På dit brev lyder det som om I er flere venner der gerne vil være med til at støtte og hjælpe din veninde. Jeg tænker, at der sker store forandringer hos jer alle, så måske kunne I aftale at snakke om jer alle sammen, så fokus kommer lidt væk fra jeres veninde i et stykke tid.Der kan også være forskellige grunde til, at din veninde ikke har lyst til at snakke, om hendes problemer. En årsag til hvorfor hun ikke vil snakke om sine problemer kunne måske være, at hun syntes det er enormt pinligt. En anden årsag kunne være at det simpelthen gør ekstra ondt på hende, hvis hun skal sætte ord på hendes problemer. Årsagerne til ikke at ville tale om sine problemer kan være mange, så din veninde har sikkert en rigtig god grund til ikke at ville snakke om problemerne. Det kunne måske tænkes, at når I (veninderne) snakker sammen om jeres tanker og problemer, så får din veninde hen ad vejen mere lyst til også at fortælle lidt om hendes tanker og problemer. Det kan være at din veninde har brug for at høre, at alle har noget de går og tumler med og at hun ikke er ene om at syntes det hele godt kan være svært, hvad tænker du om det? Jeg kan læse ud fra dit brev at du er rigtig bekymret for din veninde, jeg håber, med dette svar, at vise dig at du bestemt gør noget, du er en god og omsorgsfuld veninde, men selvom du rigtig gerne vil hjælpe din veninde til at få det bedre hurtigt, så er der ingen hurtige løsninger.
Hvis du synes, det er for stort et ansvar at bære, så kunne det også være en mulighed, at du taler med din mor eller jeres klasselærer om dine bekymringer… måske kan jeres lærer tale med din veninde, eller måske er der en sundhedsplejerske eller en psykolog på skolen, som kan komme i jeres klasse og fortælle om alt det man tumler med i teenageårene? Du kan også altid foreslå din veninde, at hun kan ringe, sms'e eller chatte med os herinde på Børnetelefonen. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller sms’e med os på 116 111 – det er anonymt og gratis. Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive igen. Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.