Brev
Min bedste ven tog sit eget liv og jeg bliver mobbet
Hej…
MIN VEN TOG SELVMORD
Min bedste ven tog sit eget liv for ca 8 måneder siden, hun havde mange problemer som jeg ikke kunne hjælpe med og hun havde søgt hjælp i over et år, men ingen kunne, hendes arm var fyldt af ar og hun havde mange andre venner som også begik selvmord, kendte ingen af dem
Men 2 timer før hun tog sit liv skrev hun at hun ville drukne sig selv eller hoppe ud foran et tog, Det gjorde hun så, og da jeg fandt ud af det blev jeg mege ked af det, hun var en af mine eneste venner.
Da der var gået 2 dage begyndte jeg selv at prøve at tage mit eget liv men det lykkedes ikke, prøver stadig, er også begyndt at cutte og mine arme er fyldt med ar.
Har bedt om hjælp før men er bange for min dansk lære og er ikke tryg ved min anden lære som også hjælper med problemer. Har prøvet at sige det til mine forældre, men det er svært. Og er bange for at de ikke tror det er sandt, fordi at jeg mødte hende på en ferie til Bali, vi skrev efter det og mødtes tit,
Nu har jeg kun 2 venner tilbage eller nærmer en, fordi min anden bedste ven gider ikke at være venner med mig, hun er sammen med dem der mobber mig,
Har sagt at jeg bliver mobbet til min lærer men hendes hjælp, hjælper ikke, bliver stadig mobbet og har gjort det siden jeg kom i skole.
BLIVER MOBBET
Det hele startede med at jeg startede i skole fik en bedste ven, men der var 2-4 der mobbede mig, fra 0-2, i anden klasse prøvede en at dræbe mig med at tag kvæler tag. Jeg skiftede lærer 14-15 gange, så jeg skiftede skole og mistede min bedste ven fordi hun ikke skiftede skole.. 2 klasse gik fint indtil det hele begyndte, blev mobbet med at jeg var for tynd og grim og meget mere. Det blev for meget. Så i 3 klasse kom jeg ikke i skole i næsten hele året. I sommerferien mødte jeg min bedste ven som to sit eget liv
Men i 4 klasse blev jeg tvunget, jeg begyndte at blive mobbet igen.
Jeg begyndte at skrive tit med min bedste ven fra ferien. Men da det blev sommerferie fortalte hun mig om alle hendes problemer. Og 4 måneder efter tog hun sit liv. Efter det har jeg, vær gang jeg ikke er sammen med hende mange tanker om at hun måske selv tag sit liv eller dør, mit hjerte begynder også at banker hurtigere og hurtigere,
Det er også svært for mig at sove om aften og at komme i skole, fordi mine tanker overtager mit liv. Og jeg bliver helt svimmel. Og mit hjerte banker. Men det er jo svært hele tiden at være sammen med min bedste ven så det sker meget tit
Men ja nu går jeg i 5. Klasse og der er SINDSYGT mange problemer i min klasse. Fks for nogle uger siden blev jeg bedt om at tage mit liv. Ingen viste at jeg havde prøvet, men det ramte mig sindsygt, for jeg vil jo faktisk gerne dø og komme op til mon bedste ven. Men hvad så med min bedste ven på jorden tænker jeg. Igår blev en fra min klasses TikTok profil hackede af hende selv pg der stod rigtig grimme ting om min bedste ven. Hende der hackede hendes egen profil har sagt undskyld, men ikke til mig for der stod at jeg cuttede og viste ikke hvordan hun viste det, kun min bedste ven viste det.
Men ved ikke hvad jeg skal gøre, for hjælp er skolen til mine tænker, men de ved ikke at jeg cutter, prøver at begå selvmord og at min bedste ven tog sit eget liv.
Er bange for at sige det til min mor og far for de tænker sikkert at det er falsk. Og er bange for min klasse lærer og har ikke løst til at sige det til mine andre lærer. Kender ikke rigtig flere voksne
Ved ikke hvad for en kategori det skal være i
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære pige.
Mange tak for dit brev her til os på BørneTelefonen.
Jeg kan fornemme på dit brev at du går og tumler med en masse triste tanker og bekymringer. Og det er der bestemt ikke noget, at sige til. Det er så naturligt og fuldt forståeligt – især når man tænker på alt det, som du har gået igennem.
Mobning er så ødelæggende for os alle. Man kan og skal ikke finde sig i mobning. Når der foregår mobning er det fællesskabet i klassen, som ikke fungerer. Det har intet med det enkelte barn (dig) at gøre. Det er de voksnes og især lærernes (og skoleledernes) opgave at sørge for, at klassefællesskabet er i trivsel i enhver klasse på skolen. Hvis man har fortalt sin lærer om mobningen, men ikke føler sig hjulpet, har man muligheden for at gå til sin skoleleder og i sidste ende klage.
Alle skoler SKAL have en antimobbestrategi. Måske kunne dine forældre gå med dig til skolelederen og bede ham/hende om at hjælpe?
Men det kræver naturligvis at du får fortalt dine forældre, at du stadig oplever mobning.
På nogle skoler er der også en AKT-lærer eller sundhedsplejerske, som man kan snakke med, hvis man har været udsat for mobning. Det kan være rigtig rart, at snakke ud omkring de grimme oplevelser som man har med mobning. Det er ikke sundt for dig, at gå rundt med dine oplevelser alene.
Du skriver at din ven har begået selvmord. Det er jo et kæmpe tab for dig og naturligt, at du oplever en sorg. Når man mister en, som man har kær, vil man opleve et enormt savn. Det er vigtigt at du snakker med en voksen, som du føler dig tryg ved. Det kan være andre end dine forældre, hvis du synes. Måske en tante, bedsteforælder eller en vens forælder? Det er så vigtigt, at du får bearbejdet din sorg. Det gør du ikke ved at gøre skade på dig selv. Heller ikke selvom det måske kan føles sådan kort.
Livet er så unikt. Det går op og ned og vi vil alle opleve dårlige perioder og kriser. Og lige nu giver det desværre rigtig god mening, at tingene virker svære for dig. Netop fordi du står midt i en sorg og samtidig er i en klasse med et ret usundt fællesskab. Det skal stoppes.
Men der er altid en anden udvej end selvmord. Så du må endelig ikke miste modet. Som jeg ser det – er du en skøn og tænksom pige, som er der, for sine venner når de har brug for det. At din veninde skrev til dig som en af de sidste, tænker jeg også viser, at hun var meget tryg ved dig. Og selvom du lyttede til hendes problemer, og på den måde var en stor hjælp, ville du aldrig have kunne hjælpe hende videre alene. Det ved jeg ikke om du går og tror, men det vil jeg bare sige til dig. Hun havde brug for hjælp fra voksne omkring hende også. Ligesom du har det nu.
Jeg tænker, at dine forældre måske slet ikke hvor slemt det hele står til inden i dig lige nu. Måske kunne du vise dem dette brev? Det ville da åbne op for en snak om, hvordan at du har det. Dine forældre har ansvar for at give dig tryghed, tillid og omsorg. Det første og vigtigste som de kan gøre er, at lytte til dig. Selvom det kan være hårdt for forældre at vide, at deres børn ikke har det godt, så vil det uden tvivl være endnu hårdere, hvis ikke de ved hvad der sker og derfor ikke har mulighed for at prøve at hjælpe og støtte dig. Giver det mening?
Måske ville det også være rart for dig at snakke med en professionel voksen, måske en psykolog. En psykolog kan lytte til dig og din historie og give dig nogle redskaber til, hvordan at du kan få det godt igen. Man kan få en henvisning til en psykolog igennem ens egen læge. Det kan måske lyde uoverskueligt, men jeg har talt med mange børn og unge, som faktisk har virkelig god hjælp af at tale med en “udefra”, som ikke kender dem på forhånd.
Man kan også snakke med en rådgiver fra Headspace, det er gratis og anonymt. De er vant til at snakke med børn og unge om de ting i livet, som kan føles tunge. De tilbyder også fysiske forløb, hvor man kan komme. Det vil måske også lette dit hjerte en smule. Du kan læse mere om Headspace og finde deres kontaktoplysninger ved at følge dette link: https://www.headspace.dk/
Jeg håber så inderligt at du har mod på at få talt med dine forældre og måske få kontakt til en psykolog. For du fortjener at få delt dine tanker og følelser. Med den rette hjælp, kan det hele blive meget lysere for dig – og det tror jeg, også er hvad din veninde ville sige til dig, hvis hun var her nu. Du må række ud efter den hjælp, som hun desværre ikke nåede at få. Og det tror jeg på, at du kan med det mod du har vist ved at skrive så ærligt herind.
Jeg hepper på dig og kontakt os endelig på BørneTelefonen igen, hvis du får brug for det. Du kan skrive eller ringe på 116 111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.