Brev
mig
hej jeg har et problem og jeg har det skidt med det. Jeg er dårlig til sprog, regning, dansk og bare til at få venner.
Jeg har en veninde men vi er uvenner lige nu så jeg er helt alene i frikvaterene. Alle er begyndt at tale grimt til mig og de mobber mig. Jeg har snittet i mig selv i et år og kan ikke stoppe. Hvad skal jeg gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Du fortæller om faglige problemer i skolen, og at du savner venner i skolen. Jeg tænker på, om du har snakket med din klasselærer om problemerne i skolen? Hun eller han vil måske kunne hjælpe dig med at få overblik over, hvordan du bedst muligt kan få hjælp i forhold til det faglige, og måske kan læreren også hjælpe dig til at få flere venner i skolen? Det lyder ikke rart, at nogle taler grimt til dig og er begyndt at mobbe, og det skal gerne stoppes hurtigst muligt.
Når der er mobning i en klasse, er det altid tegn på, at der er noget, der ikke fungerer godt i klassen, og det er lærerens opgave at få det stoppet. Du skal vide, at det ikke er din skyld, at du bliver mobbet, det er den dårlige trivsel i klassen, der er problemet. Og det er noget, der kan løses - men her skal de voksne på banen, dvs lærerne i klassen og måske også skolens ledelse.
Jeg tænker også, at det er din klasselærer, som er nærmest til at tale med dig om det, og hvis du kan få dine forældre med til at tale med din lærer, tænker jeg at det kunne være godt for dig.
Du fortæller, at du har snittet i dig selv i et år og ikke kan stoppe. Jeg ved, at det kan føles som en lettelse at snitte i sig selv, men det hjælper som regel ikke i forhold til de egentlige problemer. Jeg ved også, at det kan være svært at stoppe, og at det måske bliver nemmere at stoppe, hvis du får hjælp til at håndtere de vanskeligheder, du oplever i skolen.
Jeg håber meget, at din klasselærer kan hjælpe dig sammen med dine forældre. Hvis dine forældre ikke helt ved, hvad de skal gøre, eller hvordan de skal få dine lærere til at forstå, at det er vigtigt, at der bliver gjort noget ved mobningen i din klassen, så kan du måske foreslå dem at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57 og snakke med en rådgiver om, hvad de kan gøre. Vi hjælper mange børn ved at snakke med deres forældre, så forældrene får lidt hjælp til, hvad de kan gøre for at hjælpe børnene bedst. Tror du, de ville have lyst til det?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil tale mere direkte med en rådgiver om det hele. Det kan både være rart at lette sit hjerte, og rådgiveren kan også hjælpe dig med at finde frem til, hvem der kan støtte og hjælpe dig, så du får det bedre.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.