Menstruation

Kære BørneTelefonen.

Jeg er en pige på 13 år som føler mig udenfor fordi mine 6 tætteste veninder allerede har fået menstruation og går med bh og det har jeg ikke.

Når mine veninder så taler om at de har menstruation og at de har fået nye bh osv, føler jeg at de holder mig udenfor, for jeg kan ikke tale med:(

En af mine veninder har også sagt til drengene fra min klasse at mine veninder har fået menstruation og at de går med bh men at jeg ikke gør.

Jeg har sagt til min mor at jeg føler mig udenfor pga at mine veninder har fået menstruation og går med bh men hun siger bare at hun syntes at jeg skal havde menstruation som 16 og at jeg ik skal gå med bh endnu, så jeg har prøvet at sige det til hende flere gange:(

jeg ved ik hvor jeg skal gøre af mig selv mere fordi det gør mig så meget på:-/ håber i kan hjælpe mig…

Hilsen den ked af det pige:-/

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Jeg kan af dit brev forstå, at du føler dig udenfor venindegruppen, når de snakker om menstruation og om BH’er. Denne følelse er bestemt ikke rar og jeg vil forsøge at komme med nogle forslag, som du forhåbentlig vil føle kan hjælpe dig.

I er alle i en alder hvor der sker rigtig meget med kroppen og dette påvirker følelser og tanker. Nogle udvikles tidligt og andre først senere, det er helt normalt. Men det kan være irriterende at føle man er en af de sidste, når man nu gerne vil være som de andre. Du kan være helt rolig. Menstruationen skal nok komme, ligesom dine bryster også vil udvikle sig.

Lige nu tænker jeg det handler om at du skal vide, du er ok, lige præcis som du er. Det er ikke ok at din veninde fortalte drengene at du ikke har fået menstruation og ikke går med bh. Tænker om du kan tage en snak med hende om, det gør dig ked af det, når hun sådan taler om dig, uden du har givet hende lov? Ville du have mod på denne snak? Det lyder dog til at du har nogle søde veninder, som du kan hygge med, det er jo dejligt.

Jeg tænker, det måske kunne være en idé, at du fik noget mere viden om fx menstruation og udvikling, så du bedre kan tale med, når veninderne begynder at tale om det. Du kan overveje, om det kunne være rart at snakke med din mor, måske en moster eller med nogle af veninderne om hvordan det er at have menstruation? Du kan også gå ind på www.sexlininen.dk og søge under fx menstruation og/eller pubertet, hvor du vil kunne læse en masse om emnet. Måske du så vil føle dig mere vidende, når veninderne taler om det.

Modsat menstruation kan du bedre styre, hvornår du begynder at gå med BH. Jeg synes, det er rigtig fint, at du kan snakke med din mor om disse ting. Når hun reagerer, som hun gør, tænker jeg, det nok skyldes, at hun ikke har så travlt med, at du bliver “en stor pige”, som går med BH. Der findes jo mange forskellige slags BH’er - lige fra elastiktoppe til BH'er med meget fyld. Det kan være, I sammen kan finde frem til en model, som både du og din mor ville være okay med. Hvis du ikke tror, endnu en samtale vil hjælpe, kan du overveje, om et brev bedre kan få din mor til at forstå vigtigheden af det.

Husk dig selv på at du er god nok lige præcis som du er. Det er ok, at sige til veninderne at nu taler I altså for meget om menstruation og bh´er. Kan vi også tale om noget andet? Eller måske kan du spørge en af veninderne om hun vil fortælle dig lidt om hvordan det er at få menstruation, eller hvordan det føles når kroppen begynder at udvikle sig, så er du forberedt, når det sikkert snart bliver din tur. Prøv åbent at fortælle dem, at når det bliver for meget snak om disse emner, så føler du dig lidt udenfor og det er ikke rart. Er klar over det nok kan være svært sådan lige at sige, men du virker som en modig og sej pige, så håber du vil give det et forsøg, så du kan få det bedre i pigegruppen.

Jeg håber du kan bruge nogle af mine råd?. Du er altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen, hvis du har brug for at snakke lidt mere.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.