Menneskelig granat

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Du er vigtig og det er vigtigt, hvordan du har det!

Når du skriver hvor svært det er for dig, at fortælle om hvordan du har det, synes jeg du er modig og har taget et meget vigtigt skridt ved at skrive dette brev.

At bede om hjælp er ikke et tegn på svaghed - tværtimod! I virkeligheden er du allerede i gang med at bede om hjælp - tænker jeg.

Du har lige skrevet et brev, hvor du så fint beskriver, hvad der er på spil inden i dig. Følelsen af kun, at kunne vise når du er glad og være nødt til at gemme alle de andre følelser væk kræver en masse energi. Jeg tænker, at de følelser du ikke føler du kan vise vokser og måske føles som om de æder dig op? At gå med noget inden i, der ikke kommer ud kan godt føles som om det vokser og bliver større end hvis det blev sagt højt. Det er lidt ligesom en ballon - luften siver stille og roligt ud af ballonen jo mere, der bliver sagt højt.

Måske du kan mærke hvornår du gerne ville ses som hende den stærke og glade og ikke havde lyst til at fortælle når noget indeni dig gjorde ondt?

Nogen gange kan det hjælpe, at mærke, at beslutninger du måske tog for år tilbage ikke helt giver mening mere. Hvis du forstår hvad jeg mener?

Jeg tænker også om du mon har nogle i mennesker i dit liv, der er gode til at tale om hvordan de har det - også det der er svært? Det er altid godt, at kende nogen, der gør noget man gerne selv vil blive god til.

I en familie med fire børn forestiller jeg mig der er travlt. Måske også for travlt til helt at lægge mærke til hvordan ens 15 årige datter har det inden under smilet? Jeg tænker ikke dine forældre nødvendigvis er ligeglade, men måske tænker de det samme som de andre i dit liv - at du er en privat, men glad pige?

Du skriver ikke hvor længe du har haft det sådan her, men det er godt, at du nu kan mærke at du har brug for, at tale med nogen om hvordan du har det. Jeg tænker, om der er nogle voksne i dit liv du ville synes det var ok at fortælle, at du ikke er rigtig glad? Det er ikke sikkert, at du er klar til at give slip på det hele  - men prøv med en ting. Skriv i en sms til din mor, at du har brug at gå en tur med hende - en snakke tur - fordi, du ikke har det så godt. Vil det være et sted at starte?

Du er jo også altid mere end velkommen til, at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og få en snak med af os. Det er måske et trygt sted at starte og her kan du selv bestemme hvornår og hvad samtalen skal handle om og afslutte, hvis du har brug for det. Vi er altid klar til at lytte.

Den vigtigst i dit liv er dig og den du skal lære at holde allermest af er dig. Det kræver måske noget øvelse og træning, men ligesom med alle mulige andre ting er der en vej at gå og du har allerede taget det første skridt - husk det!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.