Brev
Mangel på selvtillid
Hej
Jeg har et problem med selvtillid. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at få noget mere tillid til mig selv og blive bedre til at sige at jeg er god nok som jeg er. Det er et problem som fylder vildt meget i min hverdag og jeg bliver ved med at tænke over hvad alle andre tænker om mig og de ting jeg gør og jeg føler at jeg bliver set ned på selvom det ikke er tilfældet.
Det gør også at ikke føler at jeg kan snakke med folk og at jeg føler mig socialt akavet i situationer, hvilket er en virkelig træls følelse. Det er egentlig ikke fordi sådan rigtigt er bange for at snakke med folk det er mere fordi jeg overhovedet ikke ved hvad jeg skal sige. Mit hovede er helt blankt og det er lige som om at jeg er fuldstændig blank.
Jeg bliver ved med at gå og sammenligne mig med andre og fortælle mig selv at de er meget bedre end mig og hvis jeg nu bare var ligesom dem ville mit liv være så meget lettere. Jeg er bange for at den del med det sociale er ved at udvikle sig til noget socialt angst da jeg hele tiden frygter at møde folk som jeg kender så jeg kan blive nødt til at snakke med dem og jeg har ingen ide om hvad jeg skal sige. Det gør at jeg føler mig ensom og alene med mit problem da jeg ikke har nogle jeg snakke med det.
Det hjælper heller ikke at folk fra min klasse generelt er meget lukkede i deres grupper og jeg ikke føler jeg passer ind i nogle af dem. Jeg kunne godt tænke mig at få noget mere selvtillid så jeg ikke er bange for at vise hvem jeg er og så jeg ikke er bange for at snakke med folk.
Håber i kan hjælpe
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Tak for dit brev, jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Jeg kan godt forstå du kan føle det svært at tale med andre, og at det kan føles som om du er helt blank i det øjeblik.
Jeg har talt med en hel del, der har oplevet samme frygt for at blive dårlig til at tale med mennesker. For det er sådan jeg læser dit brev. At det du faktisk er allermest bange for, det er, at den her frygt skal tage helt over og komme til helt at afholde dig fra at møde nye mennesker. Mon det er sådan du har det?
Flere af dem jeg har talt med, kom af med frygten ved at træne sig ud af det. De startede fx på en ny uddannelse, en ny skole eller i en ny forening, hvor de blev tvunget til at møde nye mennesker. Det kan lyde helt uoverskueligt eller grænseoverskridende, men gradvist finder de flest ud af, at de faktisk godt kan, når det gælder. Og når man starter til noget nyt i et nyt fællesskab, så er næsten alle “lige”. Forstået på den måde at man har selve aktiviteten at tale om, og derfor ikke skal “finde på” samtaleemner. Det gør det nemmere.
Det handler om at gøre det i små skridt. Måske starte med at fokusere på de samtaler du har, som faktisk går godt? Vi er gode til som mennesker at fokuserer på det negative og tænke for meget over det. Det er heller ikke er alle mennesker man er på samme bølgelængde med, altså nogle mennesker snakker man nemmere med end andre. Har du en god veninde du kan snakke med måske? Jeg er sikker på du ikke er den eneste der føler dig akavet socialt indimellem, det gør alle mere eller mindre. Jeg ved at mange unge har det på præcis samme måde som dig.
Jeg kan godt forstå du synes det er svært, hvis du sammenligner dig med andre hele tiden, men husk på alle er forskellige. Der er sikkert også andre som sammenligner sig med dig, du ved det bare ikke. Alle har sine problemer, selvom det måske ser perfekt ud udefra, så har vi alle noget vi kæmper med, husk det. Vi er ikke perfekte, og heldigvis for det!
Måske du skal prøve en lille øvelse hjemme foran spejlet. Hvis du er med på det, så kunne du hver morgen kigge dig i spejlet og sige højt til dig selv fx “Jeg er god nok!” Du kan prøve det af, hvis du har mod på det. Det kan måske virke fjollet til en start, men jo flere gange man bliver fortalt et eller andet, jo mere begynder bevidstheden at tro på det. Det viser forskning simpelthen.
Og det kan du jo lige så godt udnytte til noget positivt, der er med til at give dig selv mere selvtillid.
Til sidst vil jeg fortælle dig om vores side om Ensomhed og det tilbud, der hedder Ventilen.
Du kan læse mere om begge dele ved at klikke på dem.
Jeg håber meget mit svar hjælper dig til at tro mere på dig selv.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen