Mangel på selvtillid

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Tak for dit brev, jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.

Jeg kan godt forstå du kan føle det svært at tale med andre, og at det kan føles som om du er helt blank i det øjeblik.

Jeg har talt med en hel del, der har oplevet samme frygt for at blive dårlig til at tale med mennesker. For det er sådan jeg læser dit brev. At det du faktisk er allermest bange for, det er, at den her frygt skal tage helt over og komme til helt at afholde dig fra at møde nye mennesker. Mon det er sådan du har det?

Flere af dem jeg har talt med, kom af med frygten ved at træne sig ud af det. De startede fx på en ny uddannelse, en ny skole eller i en ny forening, hvor de blev tvunget til at møde nye mennesker. Det kan lyde helt uoverskueligt eller grænseoverskridende, men gradvist finder de flest ud af, at de faktisk godt kan, når det gælder. Og når man starter til noget nyt i et nyt fællesskab, så er næsten alle “lige”. Forstået på den måde at man har selve aktiviteten at tale om, og derfor ikke skal “finde på” samtaleemner. Det gør det nemmere.

Det handler om at gøre det i små skridt. Måske starte med at fokusere på de samtaler du har, som faktisk går godt? Vi er gode til som mennesker at fokuserer på det negative og tænke for meget over det. Det er heller ikke er alle mennesker man er på samme bølgelængde med, altså nogle mennesker snakker man nemmere med end andre. Har du en god veninde du kan snakke med måske? Jeg er sikker på du ikke er den eneste der føler dig akavet socialt indimellem, det gør alle mere eller mindre. Jeg ved at mange unge har det på præcis samme måde som dig.

Jeg kan godt forstå du synes det er svært, hvis du sammenligner dig med andre hele tiden, men husk på alle er forskellige. Der er sikkert også andre som sammenligner sig med dig, du ved det bare ikke. Alle har sine problemer, selvom det måske ser perfekt ud udefra, så har vi alle noget vi kæmper med, husk det. Vi er ikke perfekte, og heldigvis for det!

Måske du skal prøve en lille øvelse hjemme foran spejlet. Hvis du er med på det, så kunne du hver morgen kigge dig i spejlet og sige højt til dig selv fx “Jeg er god nok!” Du kan prøve det af, hvis du har mod på det. Det kan måske virke fjollet til en start, men jo flere gange man bliver fortalt et eller andet, jo mere begynder bevidstheden at tro på det. Det viser forskning simpelthen.
Og det kan du jo lige så godt udnytte til noget positivt, der er med til at give dig selv mere selvtillid.

Til sidst vil jeg fortælle dig om vores side om Ensomhed og det tilbud, der hedder Ventilen.
Du kan læse mere om begge dele ved at klikke på dem.

Jeg håber meget mit svar hjælper dig til at tro mere på dig selv.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.