Brev
Lorte hverdag
Hej..
jeg er en pige på 15 snart 16 år..
og ja jeg ved egtenlig ikke rigtig hvordan jeg skal starte det her “brev” men jeg har bare virkelig brug for at fortælle nogen om hvordan jeg egtenlig går og har det.
Og jeg ligger nu igen igen i min seng og føler mig helt Tom og ked af det…
Både fordi mig og min mor bare ikke kan sammen længere, fordi jeg ved jeg skal i skole imorgen.
Og fordi jeg inden i på en eller anden måde føler mig ensom, ked af det og lidt stresset? Tror jeg..
Det mig og min mor… Vi har altid haft et helt fantastisk forhold.. været meget sammen og lavet alt muligt sammen, både fordi min far ikke rigtig har været en del af det, fordi de blev skilt da jeg var 4 år og fordi han har haft for travlt med arbejde i udlande osv…
MEN efterhånden som jeg blive ældre syntes jeg mig og min mor er gledet en hel del fra hinanden… det har aldrig været så slemt som det er lige nu… hver gang vi prøver og snakke om noget fordi hun jo godt kan mærke på mig jeg ikke er okay.. så kommer vi op og skændtes..
fordi jeg i bund og grund føler det handler om at jeg bliver lukket ude af hende og min søsters forhold.. det altid mig som får ballede osv osv…
sådan lidt som om jeg bare er “Askepot” som skal gøre alt det sure for hendes stedsøstre haha…
hun forstår det bare ikke, og så vælger hun at blive sur på mig…. og jeg kommer bare aldrig rigtig videre med de tanker jeg går med..
Og jeg har utrolig svært ved at sætte ord på hvordan jeg har det.. så jeg ender altid med at gå med sådan en følelse inden i som bare gør jeg hat lyst til at låse mig inde på mit værelse og ALDRIG komme ud. Cutte kontakten med alle og en hver..
Og jeg har siden slutningen af 7 klasse haft det UTROLIG svært i skolen. Så jeg har for det første en absurd høj fraværs procent… og mistet lyst FULDSTÆNDIG til at dukke op… jeg har nu kun lidt under et halvt år tilbage.. så at skifte skole nu er ikke rigtig en mulighed…
Men det bunder i jeg altid har været lidt hurtigere ude med at feste, ryge osv end resten af min klasse, og blev derfor fuldstændig udstødt… og derfor er der bare intet der motivere mig til at stå op om morgen og gå i gang med en ny dag… fordi jeg godt ved jeg skal hen og bruge 6 timer hver dag hvor ingen snakker til mig medmindre jeg spørger dem om noget… og det bare den værste følelse…
Den eneste grund til jeg overhovedet har haft lyst til at dukke op i skolen er fordi ellers må jeg ikke være sammen med mine venner efter skole.
Jeg har min rigtig gode veninde som jeg mere eller mindre tilbringer hver dag med. Så er meget lidt hjemme fordi jeg helst er sammen med hende så meget som muligt. Men bedste veninde tog på efterskole her i 9.klasse så hende snakker jeg også mindre og mindre med…
Ja… tror egtenlig det var det jeg havde at sige… og jeg håber i vil give mig et svar, da jeg har brug for noget støtte på en eller anden måde…
Hilsen mig 🙂
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15, snart 16 år!
Det er rigtig godt, at du har skrevet til brevkassen om dine tanker. Jeg tror, der er mange, der lige som du synes, det kan være svært at sætte ord på, hvordan de egentlig har det. Det kan være virkelig frustrerende. Men når man skriver om det, kan det blive mere tydeligt for en selv. Det kan være en måde, at gøre sine tanker konkrete, og lige så langsomt kan man selv blive mere klar over det. Du kan måske allerede mærke, at det er blevet mere tydeligt, efter du har skrevet til brevkassen? For nogen kan det også hjælpe at skrive dagbog. Jeg synes nu, at du er rigtig god til at beskrive, hvordan du har det.
Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du savner din mor, og det I havde sammen? At du gerne vil dele dine tanker med hende, men at det ikke rigtig lykkes. Er det mon rigtigt forstået? Jeg tænker, at du nok har brug for at have noget tid med din mor, hvor din søster ikke er med. Hvis man er gået lidt skævt af hinanden, og tit kommer op at skændes, kan det være en god idé, at lave noget sammen. Så kan man snakke sammen i andre omgivelser og på en anden måde, end hvis man er derhjemme. Det kan fx være at gå en tur i skoven, tage svømmehallen ud og kigge på butikker, køre bil eller noget andet. Hvis dig og din mor får noget ’hyggetid’ sammen, tror jeg, at I også vil kunne snakke sammen på en anden måde. Du kan måske få mulighed for at tale med din mor om, hvordan du har det. Det er ok, at du ikke helt kan sætte ord på fra starten. Det skal nok komme lige så langsomt, og jeg tror, det vil være rigtig godt for dig. Kunne du foreslå din mor, at I kunne lave noget sammen bare jer to? Du kan måske sige, at du savner, at det bare er jer, og at du har brug for noget alentid sammen med hende. Det kan hun sikkert forstå. Hvis du synes, det er svært at sige, kan du måske skrive det til hende i en sms eller i et brev. Hvad tænker du mon om den idé?
I forhold til skolen tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du får noget hjælp til at genfinde motivationen til at komme, så du kan få færdiggjort det sidste halve år. Jeg synes, du skal tale med din mor om at få et møde med dine lærere om, hvordan du kan komme tilbage til skolen og hvordan, de kan hjælpe og støtte dig i det. For at have lyst til at gå i skole er det vigtigt, at man føler sig som en del af fællesskabet. Jeg tænker derfor, at du også skal fortælle lærerne, at du føler dig udstødt, og at det gør det svært for dig, at komme i skole. Sammen kan I sikkert finde ud af, hvordan du kan blive hjulpet og støttet bedst muligt, så du kommer til at føle dig som en del af fællesskabet og genfinder motivationen for at komme i skole. Eller måske er der andre ting, der vil hjælpe dig i skolen. For nogen kan et skift gøre en forskel, selvom det er sent på skoleåret. Nogen kan have god hjælp at tage 9. klasse på en efterskole eller en anden skole, hvor der er god trivsel og støtte at få fra lærerne. Det kunne måske være en idé?
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for at tale om hvordan du har det, er du selvfølgelig altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen