Brev
ked af det/tom/alene
kære børnetelefon
jeg føler mig meget ked af det her for tiden og på en måde ret tom. Lige nu føler jeg at jeg ikke har nogen personer som forstår mig og i mit liv er der ikke nogen personer som har forstået mig.
Jeg har altid på en måde været en meget ensom person jeg har aldrig haft særlig mange vener og jeg er flyttet skole mange gange. Jeg føler mig enormt tom, ked af det og ensom det er jeg gjort i et stykke tid nu.
Det har altid kun været mig og min mor der har boet sammen. For da jeg var 0 år forlod min mor ham på grund af han var på stoffer og siden dag har jeg aldrig kendt til min far.
Og cirka for 4-5 år siden fandt min mor en kæreste som var sød dengang han er også virkelig sød nu det er slet ikke det men min mor og hendes kæreste morten flyttede sammen i en kæmpe stor lejlighed for under 5 måneder siden og imens vi har boet i lejligheden har jeg følt at mig og min mors forhold ikke var så tæt som det var engang
og min mor er også begyndt at ryge mere end hun plejer er virkelig bange for at miste hende for det har altid kun været mig og min mor har prøvet og sige det til hende mange gange men hun siger bare at hun nok skal passe på sig selv men hun ryger stadig ligeså mange cigaretter
føler bare at hun ikke høre efter ps en ting jeg også er rigtig ked af er at mig og min mor er begyndt og skændes enormt meget.
det er fordi hun bliver ved med at sige de ting som jeg gør forkert
og hun siger også at jeg skal begynde og tabe mig fordi at jeg er taget lidt på hun siger at jeg skal løbe 5 km om dagen det er virkelig hårdt for jeg går også på en privatskole og der er der også virkelig mange lektier for
jeg er bare virkelig ked af det også over at have mistet min oldefar for han var virkelig alt men han døde af alderdom
fra den 14 årig tomme pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Tak for dit brev, det lyder til, at du har rigtig mange ting at tænke på i øjeblikket. Og det lyder ikke spor rart, at du går rundt og føler dig ensom og tom. Det er rigtig godt gået, at du skriver ind til os, og du er god til at sætte ord på, hvordan du føler. Det er en styrke, at kunne forklare hvordan man har det, skal du vide.
Det lyder rigtig meget, som om du har brug for at tale med én om alle dine tanker. Kan du mon komme i tanke, om en du kender, og som du har tillid til? Det kan fx være en lærer på din skole?
Du og din mor har altid bare været jer to, og pludselig kommer din mors kæreste ind i jeres liv. Det tager en masse af din mors tid og opmærksomhed. Det er helt almindeligt, du føler, at du og din mors forhold ændrer sig og måske ikke føles helt så tæt længere. Det tager noget tid at vænne sig til.
Jeg synes du skal prøve at tænke over, hvilke ting du godt kan lide at lave. Har du nogle interesser, som du kan lave sammen med en ven eller veninde måske? Gå en tur, se en film, tage en tur til stranden? Så du ikke kun tænker på alt, det du gjorde engang, men i stedet prøver at tænke på alt det, du kan komme til at lave nu, hvor du ikke er helt så meget sammen med din mor. Måske kan du blive glad for, at den tid du før brugte med din mor nu kan bruges sammen med fx. en ven eller veninde?
Du skal vide, at det er helt almindeligt, at man som barn, kan opleve at være bange for at miste sine forældre – i dit tilfælde din mor. Desværre kan du ikke gøre så meget, ved den måde din mor vælger at leve sit liv på. Du har helt ret i, at det er usundt at ryge cigaretter, men det kan være rigtig svært at stoppe, og det er noget, din mor selv skal ønske, for at det kan lykkes.
Den situation er du nødt til at acceptere og ikke tage ansvar for. Det er din mors eget ansvar at passe på sig selv – ikke dit.
Det lyder ikke rart, at din mor taler nedladende til dig og fortæller dig, at dét du gør er forkert, og at du skal tabe dig. Slet ikke oveni at du har en masse tanker omkring skolen i hovedet. Måske har din mor svært ved at hjælpe dig, fordi hun ikke helt ved, hvordan du har det.
Jeg vil forslå, at du prøver at tale med din mor, og fortælle hende hvordan du har det. Fortæl hende at du savner hende, og at du bliver ked af det, når I skændes. Måske kan du forslå hende, at I laver noget sammen en dag – bare jer to. Noget du har lyst til. Det kan være at tage ud og spise, gå en tur i et center og kigge på tøj eller måske – hvis du selv har lyst, løbe en tur sammen..?
Jeg synes, det lyder til, at du har brug for at tale med nogen om din oldefars død. Uanset hvad folk dør af, gør det ondt, at miste en man holder af. Det kan være forløsende at få talt om det, så man ikke skal gå rundt med følelserne alene.
Jeg vil forslå dig, at du taler med din mor om det, hvis du føler, hun er god at tale med. Ellers kan du altid ringe til os på BørneTelefonen på nr. 116 111. Vi vil altid gerne lytte, til dét du har på hjerte, og du kan være helt anonym.
Husk at tomhed er en følelse, der går væk igen, og du kan hjælpe den på vej, ved at lave ting der gør dig glad og ved at være sammen med mennesker, der gør dig glad.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du snart vil finde glæden igen.
Bedste hilsner fra BørneTelefonen