Kan ikke genkende mig selv mere..

Hej..

Jeg er en pige på 12 år og har i noget tid været ret ked af det.

Jeg har en rigtig sød veninde som jeg har haft i lang tid jeg stoler 100% på og nogle drengevenner.

Der var i lang tid hvor vi bare var os 5 stykker. Vi havde det hyggeligt og alle var på en måde lykkelige. En af dem flyttede og nu er vi ikke sammen mere.. Jeg er stadig sammen med min veninde og skriver med de andre. Lige pludselig skete der en stor forandring med at vi alle var sure på hinanden og ikke snakkede sammen. .

Vi begyndte så igen efter noget tid at snakke sammen men det er bare ikke det samme mere. Og nu kan jeg slet ikke genkende mig selv mere..

Jeg var en pige der altid elskede at lave sjov og var med på alt! Nu er jeg en ret stille pige der næsten siger nej til alt.. Jeg ved ikke rigtig hvad der er sket men de andre synes slet ikke jeg er mig selv mere! ; (

Jeg har prøvet mange dage nu at være gamle mig men jeg kan simpelthen ikke! Jeg går lidt nu og venter på et mirakel så mit gamle jeg kommer tilbage..

Så behøver jeg Heller ikke at tude mig selv i søvn hver nat:(

Jeg beder for en masse hjælp og et mirakel!

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år!

Hvor er det godt, at du skriver. Det er vigtigt at lytte til, hvordan man har det og hvad man har lyst til og ikke har lyst til. Så det er okay, at du nu ikke har lyst til nogle ting, som du måske havde tidligere.

Samtidig skal det jo ikke være sådan, at man græder sig selv i søvn. Det er vigtigt, at få talt med nogen om.

Gad vide, hvordan det ville være, at tale med vennerne om, hvad der skete dén gang, I ikke snakkede sammen i en periode? Det lyder som om, I alle har lyst til at blive ved med at være venner, når  I nu snakker sammen igen?

Måske kan I også tale om, hvordan I kan blive ved med at være venner, selvom nogen er flyttet og I ikke kan være sammen ligesom I plejer? Og om, hvordan I kan være venner, selv om I forandrer jer hver især. Hvad tænker du om det?

Vi forandrer os alle igennem hele livet. Alt, hvad vi oplever og alle, som vi møder, er med til at gøre os til dem, vi er. Du og dine venner er på vej i puberteten, hvor vi allertydeligst mærker, at der sker noget med os. Det vil sige, at det er svært at være på den samme måde altid, med hensyn til at være glad og sjov eller ked af det og indelukket.

Jeg tænker, at du fortæller noget, som er vigtigt for dig og som rumsterer rundt i din krop og i dit hoved. Og det skal du ikke gå alene med. Tankerne vil måske falde på plads i dit hoved, når du deler dem med nogen, du stoler på.

Det er min erfaring, at det hjælper at tale med nogen om de ting, man bøvler med. Når ordene kommer ud af munden, hjælper det tit tankerne med at falde på plads og man kan måske se nogle løsninger. Din veninde kunne måske være god for dig at tale med? Og det kunne dine forældre eller en lærer helt sikkert også. De har måske bemærket den forandring, som du fortæller om?

Jeg er sikker på, at dine forældre holder af dig og vil hjælpe dig alt, hvad de kan. Men, de kan ikke læse dine tanker, så måske kan du dele det med dem?

Hvis du er i tvivl om, hvordan du får startet på en snak med dine forældre, kan du overveje at vise dem dit brev til os og svaret tilbage. Så kan I tale videre ud fra det.

Jeg ønsker dig masser af held og lykke.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.