Kærlighed og sorv

Hej jeg håber i kan hjølpe mig.
Jeg har næsten ikke nogen venner og når jeg er over i skolen ligger folk ikke mark til mig, det gør mig ked af det og har har kun venner over nettet;´(

Min familie. Min familie viser ikke kærlighed til mig og ligger ikke så meget marke til mig ;`( og min lille søster og min store bror daller mig fordi jeg ikke er så god i skolen. og jeg har svart med og læst og skrive…

Jeg skar i mig selv. Jeg har det ikke så godt og derfor skar jeg i mig selv for og få smaten nu. jeg skar ikke volsomt… ved godt det er for kert. HJÆLP MIG!!! ;´(

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Tak for dit brev, det er godt, du har skrevet her til og jeg vil gerne prøve, at hjælpe dig. Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, det er alvorligt, at du har det så skidt i skolen og derhjemme.

Du skriver, at du ikke føler, der er nogen, der lægger mærke til dig og det gør dig ked af det. Det kan jeg godt forstå, vi har nemlig alle sammen brug for at mærke, at andre kan lide os, ser os og forstår os.

Jeg ved ikke, om der er nogle af de voksne omkring dig, der mon har en fornemmelse af, at du ikke trives og føler dig ensom..? Du skriver ikke noget om, at du har fortalt det til nogen. Har du nogen idé om de voksne mon ved, hvordan det er, at være dig..?

Hvis du magter det, så tænker jeg, det ville være godt, hvis du kunne fortælle dine forældre, hvordan du har det. Hvis det er noget, du har misforstået, så er jeg ret sikker på, at dine forældre vil blive meget glade for, at du betror dig til dem. (Måske føler dine forældre, at de ser dig på lige fod med dine søskende? Måske vil de faktisk blive meget overraskede og fremover gøre sig umage med at vise dig deres kærlighed..?)

Fortæller du mon dine forældre, hvor ked af det, du bliver, når dine søskende driller dig? Og at det betyder meget for dig, at de ikke bare slår det hen..? Eller ville du mon kunne finde modet til at gøre det?

Jeg tror, det er vigtigt, at du fortæller dem, at du rigtig gerne vil have nogle venner og at du i lang tid ikke har haft det godt. Ville du mon kunne vise dit brev til BørneBrevkassen og mit svar til en af dine forældre eller til en af dine lærere..? Det, tror jeg, ville være et meget godt udgangspunkt for en samtale om dine tanker, problemer og følelser. Ofte sker der det, at man begynder at tro, det er en selv, der er noget galt med, hvis de andre ikke vil være sammen med en. Føler du mon sådan?

Måske dine forældre også kan hjælpe dig med, at kontakte dine lærere og tale om dine oplevelser i skolen? Ofte er det ikke sådan, det virker ikke, som om, der er noget galt med dig, men måske skal der arbejdes med det det sociale liv i din klasse?

Hvis det er sådan, at der er en elev, som aldrig får en chance for at være med, så er det nødvendigt at de voksne omkring klassen lægger en plan for, hvordan klassen kan komme til at blive et rart sted at være for alle... Når du får talt med dine lærere, så tænker jeg, at du skulle fortælle, at du bliver drillet fordi, du har problemer med at læse og skrive.

Jeg er næsten sikker på, at du vil kunne få hjælp til dit skolearbejde, hvis du er interesseret. Du skriver, at du har prøvet at skære i dig selv. Det tænker jeg er et tydeligt tegn på, hvor svært det har været for dig i den sidste tid.

 Hvis du stadig har det svært og har lyst til at snakke med en rådgiver om, hvad du ellers kan gøre, hvis ikke du synes, du kan bruge mine forslag, så er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på telefon nummer 116 111. Det er gratis og du kan være anonym.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.