jeg synes selv at jeg skal væk

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige

Du har fundet kræfter og mod til at skrive til mig, selvom dit liv er alt for hårdt lige nu. Og har været sådan altid.

Jeg kan fornemme på dit brev, at du ikke synes, at det er i orden. Det synes jeg heller ikke.

At blive tilsidesat føles ensomt. Du føler dig tilsidesat både derhjemme og i skolen. Så kender du sikkert alt for godt til følelser af ensomhed og utryghed.

Det er godt, at du stopper op nu. Det er godt at du nægter alt lade dig tilsidesætte af de mennesker, som burde hjælpe dig.

Hvad skal der til, for at vigtige mennesker i dit liv ikke kommer til at tilsidesætte dig? Hvordan kan du få gang i forandringer både derhjemme og i skolen?

I første omgang handler det om, at blive hørt. Jeg har nogle ideer til dig:

  • At få  voksne til at lytte til dig i skolen

Det kan føles svært at få opmærksomhed fra en voksen i skolen. Det kan føles om om, at lærerne ikke er interesserede i en. Her er det vigtigt ikke at give op.

Det er vigtigt at en lærer ved, at der er dårlig stil i klassen/på skolen. For nogen råber efter dig – og spreder forkerte rygter.

Voksne på skolen skal nogen gange have ting at vide på en meget tydelig måde. Et brev er svært at overse – særligt når du skriver klart og tydeligt (som du gør).

Udvælg dig en lærer, som du kan starte med. Den lærer, du har mest tillid til. Hvis det ikke hjælper, så må du gå videre til den næste. Bliv ved indtil du får opmærksomhed, for det har du ret til.

  • At få dine kammerater i skolen til at lytte

Det er klart, at du er bange for at stå helt alene. Og at du gerne vil væk fra det hele. Men når du nægter at dukke nakken og forsvinde er det bedst. Hvem kan du bedst tale med af dine kammerater? Har du bare en eller to – som du taler OK med? Så start der med at sige det, som du har behov for at sige.

  • At få mor eller far til at se og høre dig

Jeg ved fra andre unge, at det kan være godt at starte en samtale i en bil (eller under en gåtur). For der kan den voksne ikke lave andet end at lytte.

Du kan også sende en SMS og foreslå, at din mor/far finder et tidspunkt, hvor I kan tale sammen. Uden at I bliver forstyrret af andet. På den måde viser du tydeligt, at det er vigtigt for dig, at du får opmærksomhed.

Du kan også udtrykke dine tanker i en mail og simpelthen sende den afsted. At skrive en mail kan være godt, fordi man ikke bliver afbrudt af den voksnes tanker og spørgsmål. Jeg ved fra andre unge, at det kan være effektivt.

  • At tage fat i familie

Prøv at stoppe på og tænk over, om du kan have ‘en hjælper’ i nærheden. En voksen der kan være med til at forklare din mor/far om, hvad der rammer dig. Og hvad der er vigtigt for dig lige nu.

Har du en mormor? Har du en faster? Det er ikke sikkert – men prøv lige at tænke det igennem.

  • At bruge fremmede menneskers hjælp

Nogen, der aldrig vil tilsidesætte dig, er de voksne på http://Headspace. De er 100% på din side. Du kan tale med den samme rådgiver flere gange. De er virkeligt gode at tale med – og de kan tale mere med dig om det at blive hørt. Måske kan de også foreslå dig andre ting, som du kan prøve.

Det koster energi til, når man skal have folk til at se og høre en. Det kræver også mod og styrke. Men det tror jeg du har. For du  har skrevet til mig.

Du vil ikke tilsidesættes mere, hverken i skolen eller derhjemme. Og du vil gerne have forandringer. Derfor tror jeg også, at det lykkes for dig, at få den opmærksomhed, som du har behov for og ret til.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.