Brev
Jeg snakker ikk med min far og har rigtig meget fravær i skole
Hej.
Jeg er en pige på 16 (næsten 17) og jeg har lige været 7 måneder i Brasilien og bo hos min far.
Efter jeg er kommet hjem fra Brasilien er jeg bare nærmest stoppet med at snakke med min far og jeg er begyndt på en ny skole også hvor jeg ikke rigtig føler jeg er faldet til, jeg har rigtig meget fravær og jeg for ikke lavet mine ting.
Det er bare som om der ikk er nogen der lægger mærke til at jeg ikk for gjort det jeg skal og passet min skole og eftersom min bedste veninde er på efterskole, føler jeg ikke rigtig jeg har nogen at snakke med.
Jeg ved ikk rigtig hvad jeg skal gøre, for mit fravær betyder jeg kommer længere og længere fra mine venner og jeg begynder at føle mig mere uden for når jeg er i skole. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre, for jeg er faktisk ikke særlig glad for at tingene er sådan her.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Jeg er ked af at høre, at du føler, at du ikke rigtig har nogen at snakke med for tiden, og at du og din far ikke har talt sammen, siden du kom hjem - det lyder ikke så rart for dig.
Jeg ved ikke, hvordan det var for dig at være i Brasilien, men det lyder på dig som om, at de svære ting er kommet, efter du kom tilbage derfra. Måske var det en svær omvæltning at komme hjem til Danmark igen efter syv måneder? Når man har været ude at rejse så længe, i et så anderledes land som Brasilien, så er det svært at undgå, at der er en periode, hvor man skal vænne sig til at være tilbage i de gamle rammer igen.
Så det er altså en følelse, der er mange, der kan have, når man er i en situation som din - men det er slet ikke sikkert, at du synes, at det hjælper at høre.
Jeg kan godt forstå, at du bare ikke synes, det er rart, at det både er lidt svært med din far, fraværet og at din veninde er på efterskole. Mon du stadig har kontakt til din veninde? Det kan være, at I kan skrive beskeder sammen, ringe sammen eller noget andet, selvom hun er på efterskole? Jeg ved ikke, om du har prøvet at ringe til din far, men du kunne måske prøve at ringe ham op og tale lidt med ham om, hvordan det er at skifte mellem at være i to lande - det kan jo være, at han godt kender den følelse og vil tale med dig om det?
Det kan være rigtig hårdt at føle sig alene i skolen, hvis der ikke rigtig er så mange at snakke med - måske du også har andre steder, du kommer i din fritid - noget du går til, eller der hvor du bor? Det lyder til, at det med vennerne gør, at du får en del fravær i skolen, og det bliver også svært for dig..? Et forslag kunne være, at du tog en snak med en af dine lærere, hvor du fortæller, hvorfor du nogle gange har svært ved at komme af sted i skole. Måske ville læreren blive glad for at høre lidt om, hvorfor det er svært at komme af sted for tiden, og så kunne du måske også slippe for lidt af det pres, jeg fornemmer, at du føler, fordi fraværet stiger.
Jeg håber, at du kunne bruge lidt af det, jeg har skrevet til dig. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for en snak eller bruge vores sms- eller chatrådgivning.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.