Brev
Jeg kan ikke mere snart.
Hej BB.
Jeg er en pige på 13 år og jeg føler mig ensom.
Nu har det her varede 6 måneder og jeg kan ikke mere.
Jeg sidder bare på min iPad hver dag og ser på Youtubevideoer.
Det startede med mine to veninder var mere sammen med drengene fra klassen end mig og de andre piger fra klassen og hvis vi nogensinde er sammen uden fra skolen er det mig, der planlægger det hele og tager initiativ til det hele fks. Vi skal på stranden imorgen og selvfølge er det mig der må nød til at planlægge det hele og finde ud af om min venindes mor kan køre os der over, men for og være helt ærlig tror jeg bare jeg kommer til at se Pretty Little Liers hele dagen, for sådan er det og være ensom ingen og være sammen med.
Hvergang vi har lavet en aftale er der altid en lille ting, der skal spolere det hele, så alle tager hjem og er sammen med hinanden og selvfølgelig er det lille mig, der bare er der hjemme og keder sig.
Det der også gør mig vred, ked af det, stresset, trådt på er at mine veninder laver bare aftaler lige op i næsen på mig og aldrig spørger mig
Jeg har tænkt på at lave en aktivitet i sommerferien, så jeg kan møde nye venner, men jeg er bare bange for at de heller ikke gider mig og bare syntes jeg er får meget.
Det eneste jeg spørg om er et svar og nogle gode råd, for jeg tør ikke og sige det til nogle og heller ikke mine forældre.
Mvh den 13-årige pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
I din alder opstår der desværre tit problemer i venindegruppen, og det er typisk, at det starter med, at nogle af veninderne hellere vil være sammen med drengene. Og så er der pludselig nogle af pigerne, der føler sig uden for og afvist. Jeg tænker, at det er det, der sker for dig.
Jeg kan godt forstå, at du er trist over det, og at du føler dig ensom. Du fortæller, at du ofte sidder derhjemme og keder dig med Ipaden, men heldigvis tager du også nogle initiativer til aktiviteter, så du selv gør noget for at komme ud af ensomheden. Det er super vigtigt, at du gør det, men desværre oplever du, at det ikke er nok til, at du kommer med i fællesskabet.
Derfor tror jeg, at du simpelthen er nødt til at begynde at åbne munden og få meldt ud, hvordan du har det. Du fortæller i dit brev, at du bliver både vred, ked af det, stresset og føler dig trådt på, og det kan jeg godt forstå, for det er meget ubehageligt at blive overset af sine veninder. Men måske tror dine veninder, at du er ligeglad, og måske er de bare ubetænksomme, fordi de tror, at du ikke bliver såret.
Hvad forestiller du dig, at der vil ske, hvis du fortæller om din situation? Måske er du bange for at afsløre, at du inderst inde er en sårbar person? Måske tænker du, at sårbar er det samme som svag?
Hvis du kan genkende det, vil jeg sige til dig, at det er en styrke og ikke en svaghed at turde vise sin sårbarhed. Så hvis du tør begynde at fortælle om din ensomhed og din sårethed, som du har gjort i brevet, vil du formentlig opleve, at du føler dig stærkere og på vej væk fra ensomheden. Men det kræver MOD! Det tænker jeg faktisk, du har...
Var det alligevel en idé at snakke lidt med dine forældre om det? Eller skulle du snakke med den veninde, du føler dig tættest på, og fortælle at du gerne vil være mere med i fællesskabet? Du kan også spørge din veninde, om der er noget, du selv kan gøre for at komme med i fællesskabet igen.
Det kan godt være, at der er andre i pigegruppen, der føler sig udenfor, og at problemet ikke kun er dit, men er et mere generelt problem i gruppen. Derfor kunne det være en idé, at din klasselærer snakker med jer piger om, hvad der er vigtigt for at få en god pigegruppe.
Jeg synes, det lyder som en god idé, at du finder en sommerferieaktivitet, hvor du møder nye mennesker, og jeg tænker, at det initiativ vil give dig en god følelse af, at du selv kan gøre noget ved din ensomhed. Jeg kan godt forstå, at du er lidt bekymret over, om du nu kan blive en del af fællesskabet, men det er min erfaring, at hvis man finder sammen om en fælles aktivitet, er det et godt grundlag for at få gode kontakter, der måske kan udvikle sig til venskaber.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen