Jeg kan ikke mere, jeg giver snart op

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 16 år

Tak for dit brev.

Hvor er det godt du fik mod på at skrive til os – og deler de tanker og følelser du går med. Du er god til at beskrive, hvordan du har det –  og det er en kanon styrke at kunne det. Det er SÅ vigtigt og rigtig godt at du nu søger mere hjælp til at få det bedre.

Jeg vil starte med at sige til dig at: Selvom du godt vidste, at hun var gammel og kunne dø, så betyder det ikke at man bliver mindre ked af det den dag det sker. Når man elsker et menneske højt, er det naturligt at føle en stor smerte og sorg når man mister, og det er uanset hvilken alder det menneske har.

Jeg læser, at du kæmper med en masse følelser over at have mistet din nabo. Du savner hende utrolig meget, da hun var dit et og alt, og føler dig ensom. Og samtidig har du været vred over, at hendes egen familie ikke var der for hende,  mens hun levede, og de gjorde sådan at du og din familie ikke kunne deltage i begravelsen, og derfor ikke fik sagt farvel. Jeg kan godt forstå, at du synes det er rigtig svært.

Men jeg læser også, at du har gjort nogle ting for at få det bedre – Det er rigtig godt at vide, at du kan tale med din mor om det her. Men jeg tænker på, hvor meget af det du skriver i brevet har det du har sagt til din mor? Hun bliver bekymret, men det er meget naturligt for en mor at blive, når ens datter har det svært. Det betyder at hun holder meget af dig og har omsorg for dig.  Det lyder for mig som om, hun tager det alvorligt at du har det svært, men måske ikke ved, hvad hun kan gøre for at hjælpe dig?

Du har også oplevet at det faktisk blev lidt bedre at få talt med din lærer om det. Men netop det at sætte ord på, og blive lyttet til, er vigtigt for at du kan komme igennem sorgen og få det bedre. Sorgen og savnet vil nok altid være hos dig, men med tiden bliver det mindre. Men at dele sin sorg med andre gør den halvt så tung at bære.

Du fortæller, at det er 1 år siden det her skete, så det har været svært længe …..- og derfor tænker jeg : ” at en samtale er som en dråbe i havet”- hvis du forstår ? Jeg tænker, at der skal meget flere til, så det kan hjælpe dig!

Jeg tænker derfor, at det ville være en god ide, hvis du får mulighed for at få snakket mere om det… – og gerne med en voksen der ved en del om, hvad der sker når man er i sorg og har det svært. Måske er det en idé at snakke med

Jeg vil derfor foreslå dig at snakke med din mor igen, og  måske vise hende dit brev og mit svar. Så kan i to finde ud af, hvad der er bedst at gøre. Måske er det en idé at snakke med  https://bornungesorg.dk/

En anden mulighed kan også være, at du spørger din lærer om, I kan snakke sammen igen. Hvis du har tillid til hende, er det også en mulighed at vise hende brevet. Hun vil også vide, hvem hun kan kontakte, som du kan tale med, hvis der bliver brug for det.

Jeg vil også foreslå dig at skrive et afskedsbrev til din nabo. Et brev hvor du skriver til hende, alt det du ikke fik sagt, mens du kunne. Så kan du læse det højt, mens du tænker på hende – og det kan måske være en hjælp til, at du føler, at du får sagt farvel og får taget mere afsked med hende. Måske kan du og din familie tage ud til hendes gravsted og sætte blomster til hende, eller bare lige se stedet, og sende hende tanker. Der er mange der får hjælp til savn og sorgen ved at tænke på de gode stunder, man har haft sammen. Dem kan man nemlig bærer med sig resten af livet, og tænke på, når man har brug for det.

Til sidst vil jeg bare sige: Jeg synes virkelig at du fortjener at få det bedre og at få den hjælp, der skal til for at det kan ske. Så håber at mine forslag kan hjælpe dig på vej.

Du er dog også altid velkommen til enten at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111 – hvis du har brug for at snakke mere om det. Du kan også se vores andre råd til sorg her: https://bornetelefonen.dk/sorg/

Kærlige hilsner

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.