Jeg kan ikke klare det længere

Hej børnetelefonen

Jeg er en pige på 15 år og går i 8. Klasse (Snart 9.) Jeg har skrevet her ind et par gange men har ikke fået svar så jeg håber virkelig at i vil svare på det her.

I lang tid har jeg været ked af det. I sjette klasse havde jeg en lille periode hvor jeg også var ked af det. Når jeg blev ked af det kradsede jeg mig på armene. Jeg ved ikke helt hvorfor. Hver gang jeg havde gjort det sagde jeg det til mine forældre. De blev bekymrede og så tog de mig med til psykolog. Det var ikke en psykolog jeg skulle dække med men en jeg skulle lave opgaver med Og det eneste de fandt ud af var at jeg ikke havde add.

Men med tiden fik jeg det ligesom bare bedre. Men så for et års tid siden begyndte det hele at ramle sammen igen og det bliver bare værre og værre. I slutningen af sjette starten af syvende begyndte mig og min bedste veninde at være mindre og mindre sammen. Jeg har aldrig været den populære men hun begyndte at være sammen med dem der var hun var mere og mere sammen med dem og mindre og mindre sammen med mig. I dag er ikke længere sammen.

I sjette fik vi også nye klasser fordi vi skulle slåes sammen med en anden skole. Kom i klasse med men gamle bedste veninde jeg ikke længere var sammen med. Når men som sagt gik det hele galt for ca. et år siden.

I fen nye klasse havde jeg fået to venner. Men selv i dag hvor vi har gået i klasse sammen i ca tre år har jeg kun været hjemme ved den et par gange. Det er bare som om de ikke gider. Og de er heller ikke den slags venner man kan snakke med.

Mit fodboldt hold skulle også slåes sammen med at andet sø vi fik nye trænere og de nye piger var et bedre hold end vores. Jeg gjorde mit bedste men mine trænere ville aldrig lade mig spille med i kampene. Så på ca 1,5 år fik jeg kun 28 min på banen i kamp. Før havde jeg elsket fodbold men nu begyndte jeg at hade det.

Jeg tror at det hele galt fordi der skete en masse dårlige ting på samme tid: Jeg hadede det nye hold og de nye trænere til fodbold. Savnede stadig min bedste veninde der ikke gad mig. Havde ikke nogen venner at snakke rigtigt med Min store søster som jeg elsker over alt på jorden tog til et andet land som udvækslisstudent. Så lige pludselig var jeg bare helt alene.

Jeg ved ikke om nogle af de her ting har noget med det ag gøre men det var ingvert fald ca der det gik galt. Jeg lå tit om aftenen og græd under dynen og jeg begyndte også at krasse mig igen. Lige soden er det bare blevet værre. Det er bare som om at jeg er k et stort sort hul og der er ingen vej ud.

Det er ikke sådan at jeg græder konstant. Jeg kan godt være glad. Men tit lader jeg også bare som om. Jeg kan ikke snakke med mine forældre om det. jeg tænker tit at nu vil jeg gøre det men der kommer bare ikke noget ud. Det er for svært. Og jeg har ikke andre

Jeg har haft/ har nogle gange selvmords tanker, selvskader ( kradser, cutter med en saks og slår mig i hovedet meget hårdt.) Når jeg græder har jeg bare lyst til at det hele skal stoppe. med det hele mener jeg livet. Jeg kan bare ikke holde det ud. Jeg føler mig konstant ensom, jeg har ingen anelse om hvad jeg vil med mit liv og nogle gange vil jeg ikke engang leve. Jeg bliver tit lidt bange for mig selv for det føles nogle gange som om at det slet ikke er mig.

Jeg håber virkelig at i vil tage jer tid til at svare på mit brev selvom det er meget meget langt.

Hilsen M

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M,

Som du selv skriver, er der sket mange ting, som ikke lige har været til din fordel. Og det er nok rigtigt, at alle disse ting på en måde er med til at påvirke dig og din situation i en dårlig retning. Nogle gange er der dog ikke én egentlig grund til at, man har det svært. Og det vigtigste er, at du får noget hjælp.

Det er rigtig flot, at du før i tiden, fortalte dine forældre, at du kradsede dig selv og at du stadig gerne vil fortælle dem om, hvordan du har det. Men at det er rigtig svært. Jeg vil dog opfordre dig til at bruge dem som hjælp. De virker til at lytte til dig og hjælpe dig til at få det godt igen.

En idé til, hvordan du kan få åbnet op for snakken med dine forældre er; at skrive dem et brev eller en sms. Du kan måske bruge brevet, som du har skrevet hertil som en hjælp. På  denne måde ved du, at du får fortalt dem alt, samtidig med at du slipper for at sige det ansigt til ansigt. I brevet kan du også skrive, hvad du har brug for at de hjælper dig med. Hvis du for eksempel gerne vil prøve at snakke med en psykolog eller lignende om dine tanker. Det tror jeg, at du og dine forældre sammen kan finde ud, hvad der er bedst at gøre.

Du skriver, at du holder meget af din søster, som er på udveksling og derfor ikke altid er lige om hjørnet. Kan du mon søge trøst og tillid hos hende uanset afstanden? Jeg tænker, at der jo er mange muligheder for kommunikation via internettet og telefonen, som kan hjælpe jer med at holde kontakten. Og du kan bruge hende, som en støtte. Måske også til at fortælle dine forældre om, hvordan du har det. I kan for eksempel tale via Skype, FaceTime, messenger eller lignende platforme.

Når jeg læser om dit fodboldhold tænker jeg på, om du måske kan skifte klub eller få dine forældre til at snakke med træneren? Måske er der andre fodboldklubber og måske nogle søde piger på et andet hold, hvor der også er mulighed for mere spilletid? Det kan du eventuel snakke med dine forældre om, til en start?

Det bekymrer mig meget, at du tænker på selvmord og at du selvskader. Det fortæller mig, at du har brug for hjælp og støtte fra voksne omkring dig.

Jeg vil minde dig om, at du altid kan bruge BørneTelefonen 11611 og vores andre rådgivningsmuligheder.

Kærlige tanker

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.